Voel jij je ook zo vaak gestrest?
Wil jij alle ballen hooghouden, maar lukt het je niet?
Lees hoe je kunt omgaan met stress.
Ik geef je 7 tips zodat jij de wereld weer aan kunt!

omgaan met stress omgaan met stress 2

Tegenwoordig wordt er zo veel gevraagd van ons vrouwen. We moeten een perfecte moeder zijn en goed voor onze kinderen zorgen. Een goede partner en vriendin zijn. We moeten een baan hebben en succesvol zijn. Maar steeds meer vrouwen kampen met stress en een burn-out. Tijd om daar wat aan te doen!

Als ik gestrest ben merk ik dat aan hoe ik me gedraag. Ik ben snel geïrriteerd. Kan weinig hebben van de mensen om mij heen. Voel de spieren in mijn nek helemaal gespannen zijn.

Signalen voor mij om daarop te gaan letten en er wat aan te doen. Soms door een lekkere kop thee.
Andere momenten door me even terug te trekken. Even wat alleen te gaan doen. Of lekker te gaan bewegen.

Lees ook: Stress symptomen – Ontdek of jij last van stress hebt

Wat veroorzaakt stress?

Als eerste is het even goed om te kijken naar welke redenen er kunnen zijn die stress veroorzaken. Want wij vrouwen zijn, helaas, in een aantal dingen die ons stress bezorgen behoorlijk goed. En stress voorkomen kan alleen als je weet wat de oorzaak is!

Ben jij goed in de volgende stress veroorzakers?

* Je zorgt goed voor anderen, maar je vergeet jezelf!

Wij vrouwen zijn gemaakt om goed te kunnen zorgen en goed te kunnen geven. Daar zorgt het hormoon oxytocine voor. Maar zorg jij naast anderen ook goed voor jezelf? Zet jij jezelf op de eerste plek? Moet je echt doen! Als je eerst goed voor jezelf zorgt voel je je zoveel beter! En als jij je beter voelt kun je ook weer beter voor anderen zorgen.

Lees ook: Hé mama, zorg jij goed voor jezelf?

* Je wil alles perfect doen!

Wij vrouwen willen altijd alles perfect doen. Maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Het hoeft niet perfect. Daar word je alleen maar ongelukkig van. Goed is goed genoeg 😉

Lees ook: Streef jij naar perfectie? Niet doen! Het maakt je ongelukkig

* Je geeft je grenzen niet aan!

Zeg jij wel eens nee? Of ben je bang dat mensen je dan niet aardig vinden als je nee zegt? Maar je kunt maar beter duidelijk zijn. Kies voor jezelf en creëer ruimte in jouw leven door nee te zeggen tegen de dingen die je niet wilt of niet leuk vindt.

drukke vruw stress

* Je vraagt niet om hulp!

Help jij anderen altijd? En vraag je zelf ook wel eens om hulp? Of denk je dat je alles alleen moet doen?

Er is helemaal niks mis met hulp vragen! Het is juist heel fijn als je een netwerk om je heen hebt waar je op terug kunt vallen als het allemaal even niet lukt.

Lees ook: Eenzaam als mama. Verzamel een netwerk om je heen.

* Je hebt veel te hoge verwachtingen!

Hoeveel verwachtingen heb jij? Verwachtingen van de mensen in je omgeving die je niet uitspreekt. Waardoor het niet duidelijk is wat jij wil en wat jij nodig hebt.

Veel hoge verwachtingen geven ook veel grote teleurstellingen. Dus wees duidelijk en spreek uit wat je wil.

* Je vergeet om te ontspannen!

Je hoort het zo vaak van vrouwen. Zeker als ze ook nog eens moeder zijn. Er is geen tijd. Geen tijd voor jezelf en geen tijd voor ontspanning. Het is in deze tijd heel gewoon om druk te zijn of druk te doen. Te rennen en te vliegen van het een naar het ander. We zijn altijd bezig.

Maar neem eens de tijd om je te ontspannen. Ontspanning is de sleutel om stress te verminderen. Het zorgt ervoor dat je stresslevel weer zakt.

Vraag jij je af hoe kom ik van stress af? Stop dan in ieder geval alvast met deze stress veroorzakers die je jezelf aan doet.

Leer je weer ontspannen – Praktische ontspanningsoefeningen

Belangrijk is om je weer te leren ontspannen. Als je last van stress hebt is dat vaak moeilijk. Ontspanningsoefeningen zijn dan een goed hulpmiddel.

Ik heb 8 simpele ontspanningsoefeningen voor je op een rijtje gezet. Wil je ze ontvangen? Schrijf je dan hieronder in en je krijgt ze direct in je mailbox.

Wat te doen tegen stress?

Stress maak je met je eigen gedachten. Goed nieuws voor jou! 
Waarom is dit goed nieuws zal je ongetwijfeld denken nu. Dat ga ik je hieronder verder uitleggen.

Het heeft namelijk allemaal te maken met hoe jij naar jouw wereld kijkt. 
Stress ontstaat door angst en overbelasting. Je raakt overbelast en je hersenen en lichaam hebben niet voldoende tijd om te herstellen.

Als vrouw ben je vaak perfectionistisch. Heb je misschien te maken met faalangst. Je bent bang om de controle te verliezen. Bang over wat anderen over je denken. Je wilt het beste voor je gezin en kinderen.

Zelf heb je behoefte aan ontspanning en rust, maar je lichaam en hersenen blijven gespannen. Je hebt je kinderen om je heen die druk blijven en je geen rust en ontspanning gunnen.

Toch kun jij ook leren om relaxter te leven. Kun je stress en angst makkelijk verminderen. Maar hoe voorkom je stress? Hoe ga je om met stress? En hoe kom je van stress af?

Lees ook Zelfvertrouwen – Met deze 14 tips kan jij jouw zelfvertrouwen vergroten en is het gedaan met onzekerheid

relaxte vrouw

Hoe omgaan met stress – 7 tips tegen stress

Leren omgaan met stress is essentieel. Stress verlagen is het belangrijkste wat je kunt doen, en stress vermijden het uiteindelijke doel. Maar wat helpt tegen stress?

Stress management is je stress leren hanteren in stressvolle situaties. Het leert je hoe om te gaan met stress. En wat te doen bij stress. Deze 7 tips leren je met stress omgaan. Het zijn doeltreffende manieren voor stressreductie. Ze leren je beter omgaan met stress.

1. Schrijf op waar je gestrest van raakt

Soms weet je niet waar het stress gevoel vandaan komt. Neem de tijd om erachter te komen wat het is dat jou gestrest maakt. Maak een lijst. Bij welke zaken op deze lijst bekruipt jou een naar onderbuikgevoel? Zodra je dat weet het veroorzaakt weet je ook hoe je stress kunt verminderen. 

2. Zorg voor rust en schrap verplichtingen die niet nodig zijn

Maak eens een lijst van alle verplichtingen die je jezelf hebt opgelegd. Kijk hier heel kritisch naar. Welke verplichtingen zijn niet nodig? Wat levert je stress op? 
Voorkom stress door deze dingen uit je leven te schrappen. Soms best even moeilijk, maar het gaat je zoveel rust opleveren. Gun jezelf ook echt even rust als je kinderen er niet zijn. Ga niet gelijk alles opruimen, schoonmaken en poetsen. Geniet lekker van de rust en stilte om je heen. Gun jezelf deze tijd.

3. Stop met multitasken 

Wij vrouwen zijn niet gemaakt om te multitasken. Dus probeer ook niet om zo veel mogelijk dingen tegelijk te doen. Zorg dat je 1 ding doet met je volle aandacht. Ben je met de kinderen bezig geef ze dan jouw onverdeelde aandacht. Wil je wat in huis doen doe dan 1 ding tegelijk. Maak dit af en ga dan naar het volgende.

Je zult merken dat je veel effectiever werkt en veel rustiger en gelukkig bent daardoor.

4. Laat de controle los en neem het leven zoals het komt

Je hebt nou eenmaal niet alles onder controle en dit moet je ook niet willen. Neem het leven zoals het komt en geniet van de kleine onverwachte dingen die op je pad komen. Laat het los!

5. Ga uitzoeken en doen wat je ECHT gelukkig maakt en leuk vindt

Jij hoeft jezelf niet de hele tijd weg te cijferen. Jij bent belangrijk. Als jij de dingen doet waar je gelukkig van wordt, dan wordt jouw gezin ook gelukkig.

Geen excuses meer zoeken, maar echt gaan doen wat JIJ wilt en daarvan genieten.

6. Omring je met positieve mensen en stop met de mensen die je energie kosten

Als je merkt in vriendschappen of relaties dat deze personen je alleen maar energie kosten en niks opleveren is het tijd om jezelf af te vragen of je er gelukkiger van wordt met deze mensen om te gaan. Is het antwoord Nee dan is het tijd om deze mensen meer los te laten. Niet of minder met ze af te spreken. Zij zijn degene die je altijd energie zullen blijven kosten.

In plaats daarvan zorg je dat je meer contact hebt met mensen die je energie opleveren. Mensen die positief in het leven staan. Mensen die hetzelfde willen als jij.

7. Wees niet zo serieus

Ga meer genieten van je leven. Leef je leven nu. Het draait niet om de prestaties die je levert. Niet om het geld wat je verdient. Jouw leven draait om jouw geluk en jouw gezondheid en die van de mensen die je belangrijk vindt. Dat zijn de dingen die er ECHT toe doen.

Lees ook: Stress verminderen. Wat kan je doen tegen stress? – 7 tips

ontspannen mama

Hoe vermijd je stress? Probeer het uit je leven te bannen

Op de buitenwereld en de gebeurtenissen in je leven denk je misschien niet zoveel invloed te hebben (of ken je de Wet van Aantrekkingskracht al). Maar hoe je met dingen om gaat is helemaal jouw keuze!

Daar zit dus de basis van het oplossen van stressgevoelens. Het belangrijkste is dat je probeert die stress uit je leven te bannen. Want je kan er weliswaar niet direct dood aan gaan, maar de klachten liegen er niet om.

Bovendien kunnen de bijwerkingen van stress een risico leveren op hartklachten – met alle gevolgen van dien.

Voor jezelf, je mentale én fysieke gezondheid, is het daarom belangrijk meer rust in je leven te brengen. Om te leren omgaan met stress en angst. Met gevolg dat je beter kunt omgaan met stressvolle situaties. Je zit dan een stuk beter in je vel en zo kun je weer van stress afkomen. Sterker nog: zo kun je stress voorkomen! En voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.

Hulp bij stress

Voel je je gestrest en heb je hulp nodig bij het leren omgaan met stress?

Ik heb de online training Nooit meer zorgen en stress gedaan en weet zeker dat die jou ook kan leren omgaan met stress. Het geeft jouw alle handvatten en tips tegen stress en angst.

Het is een praktische, eenvoudige en effectieve cursus waarbij je lessen moet lezen en oefeningen kunt doen.

Het duurt 9 weken en in die tijd ontvang je 19 lessen per email die jou verder helpen om te leren omgaan met stress. Hier lees je meer over deze online cursus.

Lees hier mijn review van de cursus Nooit meer zorgen of stress.

 

Wat is jouw beste tip om met stress om te gaan?

Download mijn gratis e-book Minder is het nieuwe meer voor een leven met minder stress en rommel. Voor een leven met meer rust, geluk en zelfvertrouwen.