Als drukke moeder denk je erover om aan Yoga te gaan doen?
Maar waar moet je de tijd vandaan halen?
En hoe regel je het met de kinderen dat je naar Yoga les in een studio kunt?
Stel je eens voor dat je thuis Yoga kunt doen
Op het moment dat het jou uit komt
Dat kan met online yoga lessen!

Je wilt meer energie, minder stress, lekker even iets voor jezelf doen en tegelijkertijd nog fitter worden ook.

Al een tijdje denk je erover om te beginnen met Yoga. Maar hoe ga je dat aanpakken?

Je weet niet waar je de tijd vandaan moet halen en hoe je het oplost met je kinderen als jij naar Yoga les gaat.

Om iedere keer oppas te moeten regelen zie je ook niet zitten.

Maar daar is een oplossing voor! Je kunt gewoon Yoga thuis beoefenen.

Op het moment dat het jou uit komt. En je hoeft helemaal nergens heen.

Lees ook: Waarom Yoga beoefenen? – 7 super goede redenen om direct te starten met Yoga!

Zelf Yoga doen thuis

Zie je het al voor je? De kinderen zijn op school en jij hebt even wat tijd voor jezelf.

Of je wilt ze na schooltijd mee nemen naar huis, maar ze gaan spelen bij een vriendje of vriendinnetje.

’s Avonds als ze in bed liggen is vaak ook een moment van tijd voor jezelf.

Hoe fijn zou het zijn als je op deze momenten voor jezelf even tijd kunt maken voor een Yoga les.

Dat je kunt beginnen met Yoga thuis in je woonkamer of slaapkamer!

 

Thuis Yoga doen – 8 eenvoudige Yoga oefeningen voor thuis

Er zijn heel veel verschillende Yoga houdingen en Yoga oefeningen.

Begin eens met deze 8 yogahoudingen die je zelf makkelijk thuis kunt doen.

1. De Triangel

Ga met je benen wijder dan je heupen uit elkaar staan. Begin met je linkervoet naar voren gericht en je rechtervoet naar opzij. Spreid je armen wijd uit en kijk over je schouder naar de toppen van je vingers. Houd je armen hierbij helemaal recht. Met je rechterhand probeer je zo dicht mogelijk bij je voet te komen terwijl je armen recht blijven. Adem 10 keer rustig in en uit. Daarna wissel je om door je rechtervoet naar voren te richten en je linkervoet naar opzij. Je probeert nu met je rechterhand zo dicht mogelijk bij je rechtervoet te komen.

de triangel

2. De Kindhouding

Dit is een fijne oefening voor beginners. De kindhouding is een vooroverbuiging waarbij je je billen richting je hielen brengt en je hoofd op de yoga mat. Het is een hele fijne houding voor rust en het verlagen van je stressniveau in je lichaam. Deze houding voelt veilig en prettig. 
Je heupen, knieën, enkels, dijen en onderrug worden door deze houding gerekt en er vindt ontspanning plaats in de rug, schouders en nek. Door je armen voor je neer te leggen met de handpalmen naar boven zorg je voor extra rek van de armen en schouders.

De kindhoduing

3. De Krijger 2

De Krijger heb je in 3 verschillende uitvoeringen. Deze houding combineert kracht, flexibiliteit en stabiliteit. Het is ook een hele goede houding om je bovenbenen sterker te maken.

De krijger 2:
Je gaat met je voeten wijd uit elkaar staan. Je rechtervoet plaats je in een hoek van 45 graden. Je linkervoet wijst naar voren. Buig je rechterknie en zorg dat je dijbeen parallel loopt aan je yogamat. Strek je armen helemaal recht en kijk over je rechterhand heen. Neem dan 10 rustige ademhalingen. Wissel vervolgens van kant.

De krijger 2

4. De Neerwaartse Hond

Deze houding is een omgekeerde houding waarbij je bovenlichaam naar de grond wijst. Hierdoor komt er ruimte vrij in je wervelkolom waardoor je spieren daar ontspannen en vindt er een betere doorbloeding in je organen plaats. Het helpt ook bij het versterken van je schouders, buik, armen en benen. En pijn verlichten in je rug.

Het is niet direct de meest makkelijke houding als beginner en het is belangrijk dat je hem goed uit voert om op lange termijn nekklachten te voorkomen. Hier vind je een stap voor stap uitleg en video over deze houding.

De neerwaartse hond

5. De Garland

Wanneer je zittend werk doet zitten je heupen vaak in een hoek van 90 graden. Dit kan op den duur zorgen voor problemen. De Garland helpt om je heupen en bekken gezond te houden en weer flexibeler te krijgen.

Spreid je benen en zorg dat je tenen naar buiten wijzen. Kijk vooruit. Probeer dan met je heupen zo laag mogelijk richting de grond te komen met je bovenlichaam rechtop. Als je hielen hierbij van de grond komen kan je er een blok of een boek onder leggen.

6. De Cobra houding

Dit is een achteroverbuiging van je bovenlichaam waarbij je borst zich opent. Het zorgt voor dat er nieuwe energie in je lichaam komt.

Ga helemaal plat op je buik op je yoga mat liggen met je gezicht naar beneden, je tenen naar achteren en je de bovenkant van je voeten op de mat. Leg je handen naast je schouders en druk nu je bovenlichaam vanaf je buik omhoog. Adem 10 keer rustig in en uit.

Cobra houding

7. De plankhouding

De plank is een bekende houding, ook als je niet aan Yoga doet. Deze houding wordt vaak gebruikt om de spieren in je gehele lichaam te trainen. 

yoga plank

8. De corps pose

Hiermee wordt de Yoga les vaak afgesloten. Het ziet er makkelijk uit alleen maar ontspannen op de grond liggen, maar het is moeilijker dan je denkt. Het is moeilijk om rust te vinden in deze houding. Als je afsluit met volledige ontspanning, dan zal je lichaam optimaal profiteren van de oefeningen die je gedaan hebt, zal je geest rustig worden en voel je je de rest van de dag fit.

Ga op je rug liggen met je handpalmen open omhoog. Adem normaal en laat alles los. Zowel je spieren als je gedachten.

Er zijn nog veel meer houdingen. Zie onderstaande afbeeldingen voor meer voorbeelden.

verschillende yoga houdingen

Lees ook: de 7 wetenschappelijk bewezen voordelen van mediteren en hoe je kunt leren mediteren

Yoga online leren – Volg een online Yoga cursus

Het is natuurlijk heel fijn om Yoga zelf te leren met een aantal houdingen die je simpel thuis kunt leren.

Maar hoe fijn zou het zijn als je gewoon hele online Yoga lessen kunt volgen?
Dat je, ook als je het nog nooit hebt gedaan, kunt starten met Yoga.

Daar hebben Rolf van Baalen en Melanie Poldervaart wat op bedacht: Practice van Happy With Yoga

Zij hebben de Netflix van Yoga ontwikkelt. Een Yoga platform waarop je meer toegang met tot lossen Yoga lessen en volledige cursussen.

Je kunt hierop een abonnement nemen waardoor je onbeperkt toegang krijgt tot goede en verdiepende Yogalessen

En mocht het toch niet bevallen, dan zeg je het abonnement gewoon op!

Al vanaf €9,99 per maand heb je een abonnement op deze online Yoga lessen.

Neem hier eens een kijkje om te zien tot wat voor lessen en cursussen je toegang krijgt.

yoga cursussen

Greep uit het cursus aanbod van Practice van Happy with Yoga

Bekijk de trailer van Practice hieronder.

Hieronder kun een anti stress Yogales volgen van Happy with Yoga