Je weet het wel. Stress is ongezond.
Je wordt minder gelukkig als je meer stress hebt.
Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je de stress die je nu ervaart vermindert?
Het is makkelijker dan je denkt om je stressklachten te verminderen zodat je niet overspannen raakt
of een burn-out krijgt.
Ik geef je 10 anti stress tips die jouw stress verminderen.

stress verminderenstress verminderen 2

Oké je hebt last van stress, maar nu is het tijd om er wat aan te doen. Maar wat kan je doen tegen stress? Hoe kan je stress verminderen?

Je bent hartstikke druk en vliegt iedere keer maar van het een naar het ander. Tijd om op de rem te trappen. Om eens aan jezelf te denken. Zo gaat het niet langer. Je gaat er nog aan onderdoor als je zo door gaat.

Ik ga je een aantal dingen vertellen die je kunt gaan doen en die stress tegengaan. Zodat jij een antwoord hebt op de vraag ‘Hoe kan ik stress verminderen?’

Lees ook Stress symptomen – Ontdek of jij last van stress hebt.

Ontspanningsoefeningen kunnen stress verminderen

Nog een goed hulpmiddel om je stress te verlagen is het doen van ontspanningsoefeningen. Deze helpen om je weer lekker te ontspannen en de stress even los te laten.

In mijn e-book je stress de baas vind je naast informatie over stress symptomen en tips voor omgaan met stress ook 8 ontspanningsoefeningen waar je zelf mee aan de slag kunt.

Stress bestrijden door ontstressen – 10 tips om stress te verminderen

Het is heel belangrijk om je stressklachten te verhelpen. Dat je leert stress reduceren. Ontstressen is daarbij heel belangrijk. En dat is nou juist iets dat wij vrouwen vaak vergeten.

Daarom deze 10 anti stress tips.

1. Beweging vermindert stress

Beweging is een effectief bewezen middel om je geest weer tot rust te brengen. Ontspanning door inspanning dus. Kies iets dat bij je past: ga lekker dansen, een stuk hardlopen of na het avondeten nog even wandelen tegen stress. Probeer echt je hoofd leeg te maken.

Dus ga lekker bewegen en sporten. Als je sport komt er serotonine en endorfine vrij in je lichaam. Fijne tegenhangers van cortisol. Serotonine en endorfine geven je een blij en gelukkig gevoel.

Heel fijn dus om te gaan bewegen als je stress hebt. Je kunt hierdoor het stresshormoon verminderen en daarvoor in de plaats maak je hormonen aan die je gelukkig en blij maken.

Tevens kun je je hoofd leeg maken tijdens het sporten. Niet denken aan alle dingen die nog gedaan moeten worden, maar heerlijk mindful sporten.

2. Stress kwijtraken door te slapen

Van slapen rust je uit. Het geeft je lichaam de mogelijkheid om te herstellen.
Een goede nachtrust vergroot je concentratie, verbetert je stemming en verbetert je algehele gezondheid.

Voldoende slaap is heel belangrijk voor je en wordt vaak onderschat. Zeker als je gestrest bent door de enorme hoeveelheid dingen die je nog moet doen en je maar door gaat, krijg je vaak onvoldoende slaap.

3. Me-time en ontspannen

Het is niet voor niets dat tijdschriften vol staan met tips om vaker me-time te nemen. Zeker in een drukke periode is het namelijk zo ontzettend belangrijk dat je even een pas op de plaats maakt en ook tijd vrijmaakt voor de dingen waar jij heel blij van wordt. Trakteer je zelf bijvoorbeeld op dat ene goede boek of laat je lekker verwennen bij de kapper.

Plan dagelijks momentjes in om je bewust te ontspannen. Lees even in een boek. Drink een kop thee. Maak een wandelingetje. Geniet van het zonnetje in de tuin.

Door dagelijks een paar keer van deze kleine ontspanmomentjes in te plannen ga je meer genieten van het leven. Zo kan de stress in je lichaam verminderen en stapelt het zich niet zo hoog op.

Lees ook de blog Hé mama, zorg jij goed voor jezelf?

4. Maak bewust tijd voor de mensen die je echt belangrijk vindt

Sociale contacten zijn heel belangrijk. Goede vrienden kunnen je weer nieuwe energie geven of praktische adviezen geven als je het zelf even niet meer overziet. Maak bewust tijd voor de mensen die je echt belangrijk vindt en durf tegen anderen gewoon nee te zeggen.

lachende man en vrouw

5. Ga letterlijk even stilstaan (of zitten)

Zet je telefoon stil (of beter nog: leg hem buiten handbereik), ga even rustig zitten en staar vijf minuten voor je uit. Probeer in het hier en nu te zijn, je razende gedachten tot rust te brengen. Eigenlijk een soort meditatie dus. Als je het durft en/of prettig vindt, kan je ook op YouTube diverse meditaties vinden om mee te doen. Na zo’n rustsessie zie je vaak helderder wat nog moet gebeuren.

6. Maak een lijstje

En vergis je niet: een lijstje kan ook stress geven wanneer hij te lang wordt. Daarom schrijf je eerst alles op en ga je daarna prioriteiten stellen. Alles wat echt geen dag meer kan wachten krijgt een 1, de rest 2 (minder urgent) of 3 (kan – bij wijze van spreken – over een jaar ook nog gebeuren). Alle 1’tjes zijn voor vandaag, de rest mag je doorschuiven als je er geen zin meer in hebt. Wees lief voor jezelf! Je kan niet alles op één dag plannen. Maar dwing jezelf ook om de minder leuke klusjes aan te pakken!

7. Vitamines aanvullen

Als je lichaam gestrest is verbruik je meer en sneller belangrijke vitamines en mineralen. Vooral vitamine B, Vitamine C, magnesium en calcium worden extra gebruikt door je lichaam als je stress hebt. Zorg ervoor dat er geen tekorten ontstaan van deze vitamines. Eet gezond of neem een goed multivitaminen supplement om de tekorten aan te vullen.

8. Eet gezond

Mens sana in corpore sano – de Romeinen wisten het al: een gezonde geest hoort thuis in een gezond lichaam. We herkennen misschien allemaal wel dat je de lunch overslaat, omdat je eigenlijk geen tijd meent te hebben. En even snel een koekje naar binnen in plaats van een stuk fruit.

Doordat stress invloed heeft op je hormoonbalans zal je extra trek krijgen in zoetigheid. Je zult sneller naar ongezonde snacks grijpen. Of naar een makkelijke maaltijd, omdat je geen tijd hebt om te koken.

Zorg dat je toch tijd vrij maakt om gezond te eten. Voed je lichaam met echt eten in plaats van ongezonde dingen waar het niks aan heeft.

Misschien is dit punt wel een open deur (we weten immers allemaal hoe belangrijk gezond eten is), maar tegelijkertijd valt hier vaak nog winst te behalen. Dus doe de snelle suikers de deur uit en haal meer vitamine- en mineralenrijk voedsel in huis

Vul je gelijk je vitamines aan. Twee vliegen in één klap!

Lees ook: Kun je doodgaan aan stress?

9. Laat kruiden je een handje helpen

Hoe denk je dat ze dat vroeger allemaal deden? Er was natuurlijk veel minder stress, maar moeder natuur hielp ook een handje mee. Waarom zou je dat voordeel nu ook niet gebruiken? Er zijn een paar hele simpele dingen die je al kunnen helpen.

Valeriaan is een goed kruid om stress te verminderen. Er zijn heel veel producten bij iedere apotheek en drogist vrij verkrijgbaar met valeriaan erin.

Kamille werkt ook ontspannend voor je lijf. Dus neem gerust een kopje kamillethee. Groene thee bevalt L-theanine dat kan helpen om je hersenen te ontspannen.

Zo zijn er nog veel meer kruiden die een positieve werking op je lichaam hebben, onder andere Ginseng, Basilicum en Gember.
Heerlijk gaan genieten van een kopje verse muntthee met gember!

10. Beloon jezelf

Als je bijvoorbeeld die ene deadline hebt gehaald of een intensieve klus tot een goed einde bracht, mag je jezelf daar best voor belonen. Kies voor een bezigheid die je laat ontspannen en probeer de nog openstaande taken te laten voor morgen.

Gun jezelf de tijd voor stress verminderen

Ontstressen gebeurt niet van het ene op het andere moment. Geef jezelf echt de rust tussendoor die je nodig hebt. Daardoor kunnen je lichaam en hersenen herstellen en de spanning en het stresshormoon verlagen.

Dus haal nu even diep adem en ontspan je lichaam. Vanaf nu ga jij genieten van je leven! Gebruik jij bovenstaande tips bij stress? Ga jij jezelf niet meer wegcijferen, maar op de eerste plek zetten? Dit is belangrijk, zodat jij goed voor je gezin kunt zorgen.

Lees ook Omgaan met stress: Wat moet je doen als je stress hebt? – 7 tips

vrouw koffie drinken

Helemaal stress vrij leven

Is het mogelijk om helemaal geen stress meer te ervaren?

Stress vermijden blijft natuurlijk heel lastig. Er zullen immers altijd momenten in je leven voorkomen waarbij alles samen lijkt te komen en je gevoelsmatig overstroomt.

Maar over het algemeen kun je stress wel grotendeels weren door beter te plannen én bovenstaande tips tegen stress toe te passen om meer tot jezelf te komen. Want alles valt en staat ook met de hoeveelheid energie die je zelf hebt. 

En het is jouw keuze hoe je ergens mee om gaat en tegen dingen aan kijkt. Je kunt je leven laten bepalen door de dingen die jou overkomen of je kiest ervoor om er anders tegenaan te kijken en er een goede les uit te halen.

Wanneer je slaaptekort hebt, gebrek aan vitamines en constant blijft doorgaan met werk/gezin/sociaal leven, dan komt er onvermijdelijk een moment dat je vastloopt. Dan ben je een stuk verder van huis. Het is dus van groot belang voor jezelf (en je omgeving) dat je tijdig ingrijpt en een pas op de plaats maakt. En moet iets gedaan worden, maar kan je het niet meer volledig opbrengen? Vraag dan om hulp! Samen sta je een stuk sterker.

Kun jij meer hulp gebruiken?

Maar weet je niet wie in jouw omgeving je verder kan helpen?

Er is een hele fijne online cursus Nooit meer zorgen en stress waarbij je 9 weken lang per email 19 lessen ontvangt waarmee je aan de slag kunt.

De cursus is heel praktisch en makkelijk te volgen. De lessen en oefeningen zijn effectief en begeleiden je stap voor stap bij het verminderen van stress. Hier vind je meer informatie over deze cursus.

Lees hier mijn review van de cursus Nooit meer zorgen of stress