Wil jij heel simpel jouw stress verminderen? Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn!

Je weet het wel. Stress is ongezond.
Je wordt minder gelukkig als je meer stress hebt.
Maar hoe kun je als drukke mama ervoor zorgen dat je de stress die je nu ervaart vermindert?
Het is makkelijker dan je denkt om je stressniveau te verlagen zodat je niet overspannen raakt
of een burn-out krijgt.
Ik vertel je 6 simpele dingen die jouw stress verminderen.

Tegenwoordig wordt er zo veel gevraagd aan ons als moeders. We moeten een perfecte moeder zijn en goed voor onze kinderen zorgen. Een goede partner en vriendin zijn. We moeten een baan hebben en succesvol zijn. Maar steeds meer moeders kampen met stress en een burn-out. Tijd om daar wat aan te doen!

Het is makkelijker dan je denkt om stress te verminderen

As we speak zit ik tijdens het schrijven van dit artikel met een vernevelaar op mijn kamer die de geur verspreidt van een aantal stress verlagende oliën van Young Living. Een heerlijk fijne ontspannen geur hangt er hier rond. Ik vind dat heel fijn. Het helpt mij echt ontspannen.

Als ik gestrest ben merk ik dat aan hoe ik me gedraag. Ik ben snel geïrriteerd. Kan weinig hebben van de mensen om mij heen. Voel de spieren in mijn nek helemaal gespannen zijn.

Signalen voor mij om daarop te gaan letten en er wat aan te doen. Vanavond dus door een heerlijk luchtje uit mijn vernevelaar en een lekkere kop thee.
Andere momenten door me even terug te trekken. Even wat alleen te gaan doen. Of lekker te gaan bewegen.

Wil je leren omgaan met stress? Ik geef je 9 tips zodat jij als mama de wereld aan kan

Stress is ongezond

Stress is ongezond. Het is schadelijk voor je lichaam. Het heeft een negatieve invloed op heel veel processen in je lichaam. Het is van invloed op je hormoonhuishouding. Je lichaam maakt het stresshormoon cortisol aan.

Kun je doodgaan aan stress?

Stress heeft invloed op je afweersysteem.

Je kent het vast wel. Altijd druk en er moet van alles gedaan worden. Even doorbijten, bijna vakantie. Hèhè de langverwachte vakantie is aangebroken. Maar wat nu, ineens ben je ziek!

Het ziek worden tijdens een periode van rust is de tol die je betaald voor de stress die je de afgelopen periode hebt gehad. Je immuunsysteem probeert weer in balans te komen nu je rust hebt.

Stress heeft invloed op de stofwisseling

Stress verlaagt je stofwisseling en kan tot gewichtstoename leiden. Dit blijkt ook uit een onderzoek van Ohio State University. Uit het onderzoek bleek dat gestreste vrouwen 104 calorieën minder verbruikten dan ontspannen deelneemsters. Tevens hadden de gestreste vrouwen meer insuline in hun bloed wat voor vetopslag zorgt.

Vaak verhoogt je eetlust als je stress hebt en ga je meer snaaien en ongezonde dingen eten.

Maar het kan ook zijn dat je als je gestrest bent minder eetlust hebt of je jezelf gewoonweg geen tijd gunt om te eten. Waardoor je af zult vallen door de stress. Je denkt misschien fijn een paar kilo kwijt te zijn, maar stress is absoluut geen gezonde manier om af te vallen.

vrouw afvallen

6 simpele dingen die je kunt doen om stress te verminderen

Beweging vermindert stress

Dus ga lekker bewegen en sporten. Als je sport komt er serotonine en endorfine vrij in je lichaam. Fijne tegenhangers van cortisol. Serotonine en endorfine geven je een blij en gelukkig gevoel.

Heel fijn dus om te gaan bewegen als je stress hebt. Het stresshormoon in je lichaam verlaagt en daarvoor in de plaats maak je hormonen aan die je gelukkig en blij maken.

Tevens kun je je hoofd leeg maken tijdens het sporten. Niet denken aan alle dingen die nog gedaan moeten worden, maar heerlijk mindful sporten.

Ga slapen om stress te verlagen

Van slapen rust je uit. Het geeft je lichaam de mogelijkheid om te herstellen.
Een goede nachtrust vergroot je concentratie, verbetert je stemming en verbetert je algehele gezondheid.

Voldoende slaap is heel belangrijk voor je en wordt vaak onderschat. Zeker als je gestrest bent door de enorme hoeveelheid dingen die je nog moet doen en je maar door gaat krijg je vaak onvoldoende slaap.

Vitamines aanvullen

Als je lichaam gestrest is verbruik je meer en sneller belangrijke vitamines en mineralen. Vooral vitamine B, Vitamine C, magnesium en calcium worden extra gebruikt door je lichaam als je stress hebt.
Zorg ervoor dat er geen tekorten ontstaan van deze vitamines. Eet gezond of neem een goed multivitaminen supplement om de tekorten aan te vullen.

Eet gezond

Doordat stress invloed heeft op je hormoonbalans zal je extra trek krijgen in zoetigheid. Je zult sneller naar ongezonde snacks grijpen. Of naar een makkelijke maaltijd, omdat je geen tijd hebt om te koken.

Zorg dat je toch tijd vrij maakt om gezond te eten. Voed je lichaam met echt eten in plaats van ongezonde dingen waar het niks aan heeft.

Kun je gelijk je vitamines aanvullen. Twee vliegen in 1 klap.

Plan je ontspanmomentjes

Plan dagelijks momentjes in om je bewust even te ontspannen. Lees even in een boek. Drink een kop thee. Maak een wandelingetje. Geniet van het zonnetje in de tuin.

Door dagelijks een paar keer van deze kleine ontspanmomentjes in te plannen ga je meer genieten van het leven. Kan je lichaam de stress even laten afvloeien en stapelt het zich niet zo hoog op.

Lees ook de blog Hé mama, zorg jij goed voor jezelf?

vrouw ontspannen bank

Laat kruiden je een handje helpen

Hoe denk je dat ze dat vroeger allemaal deden? Er was natuurlijk veel minder stress, maar moeder natuur hielp ook een handje mee. Waarom zou je dat voordeel nu ook niet gebruiken? Er zijn een paar hele simpele dingen die je al kunnen helpen.

Valeriaan is een goed kruid om stress te verminderen. Er zijn heel veel producten bij iedere apotheek en drogist vrij verkrijgbaar met valeriaan erin.

Kamille werkt ook ontspannend voor je lijf. Dus neem gerust een kopje kamillethee. Groene thee bevalt L-theanine dat kan helpen om je hersenen te ontspannen.

Zo zijn er nog veel meer kruiden die een positieve werking op je lichaam hebben, onder andere Ginseng, Basilicum en Gember.

Tijd dus om aan de slag te gaan en de stress te verminderen. Zodat je weer lekkerder in je vel zit, energieken bent en je weer een stuk beter voelt.

Nooit meer zorgen of stress

Ervaar jij al langere tijd stress? Heb je bovenstaande tips al geprobeerd, maar lukt het je zelf niet om de stress te verminderen?

In de e-cursus Nooit meer zorgen of stress helpt Frank de Moei, lifestyle coach en positieve psycholoog, je om stap voor stap ervoor te zorgen dat jij nooit meer zorgen of stress hebt.

Ik kan je de e-cursus van harte aanraden. Hier lees je de review van deze cursus.


Wat is jouw ultieme tip om stress te verminderen?

Wil jij heel simpel jouw stress verminderen? Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn. Al meer dan 1000 vrouwen gingen je voor.