Yoga is tegenwoordig heel populair.
Grote kans dat je zelf aan yoga doet of iemand kent die aan yoga doet.
Maar waarom is yoga eigenlijk zo populair?
Wat doet yoga met je?
Ik vertel je alles over Yoga en geef je 7 super goede redenen
waarom jij aan Yoga zou moeten doen.
En vertel je meer over een super tof yoga online maandabonnement!

Wat is Yoga?

Wat is Yoga eigenlijk? Een vraag die niet heel makkelijk te beantwoorden is, omdat Yoga van alles omvat.

Het ontstaan van Yoga vond plaats in het gebied waar India ligt. Het woord is afkomstig van het Oud Indiaas Sanskriet. In het Nederlands kan je het het beste vertalen als verbinden. Het gaat dan om het verbinden van je lichaam, je geest en je gevoel door middel van je ademhaling.

Wat vaak bekend is zijn de yogahoudingen en yoga oefeningen, maar dit is slechts één van de 8 onderdelen. Wil je weten uit welke onderdelen yoga nog meer bestaat? Op de blog Happy with Yoga wordt alles uitgelegd over deze 8 onderdelen.

Wat doet Yoga?

Wat doet yoga met je lichaam en geest?
Je bent bezig met het verbinden van je lichaam en geest. Het heeft als doel om te zorgen voor een beter en gelukkiger leven. Het is een levensstijl die je geluk, stilte en vrede brengt. Duizenden jaren geleden is Yoga ontstaan om je welzijn op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel gebied te verhogen.

Tegenwoordig zitten we met onze gedachten vaak bij onze zorgen, bij de spullen die we willen hebben en bij ons werk. We zijn constant bezig met onze smartphone, tv of laptop om ons zo maar niet te vervelen.

We hebben enorm veel last van stress, zijn depressief, verveeld, ongelukkig, hebben overgewicht en andere lichamelijke klachten. We hebben geen doel en halen geen voldoening uit ons leven. Meer spullen, een dure auto of een groot huis maken je niet gelukkig. Het blijft altijd voelen alsof je wat mist in je leven.

Lees ook: Stress symptomen – Ontdek of jij last van stress hebt

En wat je mist is de connectie met jezelf en je spirituele bewustzijn. Bij spiritueel denk je misschien al snel aan zweverig en raar. Misschien wel aan het geloven in een God. Maar niks is minder waar.

Met Yoga leer je je spirituele bewustzijn ontwikkelen. Om connectie te maken met je lichaam, je geest en het Universum om je heen door middel van je adem.

Welke soorten Yoga zijn er?

Er zijn zoveel Yoga soorten dat het moeilijk is om uit te zoeken welke bij je past. Als je wil beginnen zul je er ongetwijfeld tegenaan lopen dat je niet weet welke yoga vormen je het beste kunt kiezen.

Hoe kun je dan toch een keuze gaan proberen te maken? De belangrijkste vraag om jezelf te stellen is welk doel je hebt.

Veel voorkomende doelen zijn:
– Tot rust komen en stress verminderen
– Lichamelijk fitter en leniger worden
– Afvallen
– Mediteren
– Het leren kennen en gebruiken van chakra’s en energieën in je lichaam

Als je weet welk doel je hebt met is het makkelijker om te bepalen welke yoga soort je gaat doen.

Welke Yoga vormen passen bij mijn doel?

Hieronder zal ik een aantal vormen van yoga en yoga termen voor je op een rijtje zetten.

Hatha Yoga: Dit is een vorm die als basis wordt gezien. Als je net begint of het moeilijk vindt om te kiezen welk deel je het meeste aanspreekt kun je heel goed beginnen met Hatha. Alle verschillenden kanten van Yoga worden hierbij behandelt.

Kundalini Yoga: Deze vorm richt zich op de geestelijke en spirituele kant. Als je doel mediteren, de chakra’s of de energieën in je lichaam zijn dan zal Kundalini daar perfect bij passen.

PowerYoga: Dit richt zich op de lichamelijke kant. Hierdoor zul je fitter worden en afvallen. De yogaoefeningen worden in een snel tempo gedaan wat goed is voor je conditie en het verbranden van calorieën.

Bikram Yoga: Dit is een vorm van Hot Yoga waarbij je in een verwarmde ruimte van ongeveer 40 graden bezig bent. Het helpt goed als je leniger wilt worden of last hebt van je spieren.

Er zijn nog veel meer verschillende soorten yoga. Je kunt het beste een proefles nemen om te kijken of het bij je past.

Lees ook: Mediteren kun je leren – 7 wetenschappelijk bewezen voordelen van mediteren

Yogahoudingen – 8 yoga oefeningen voor beginners

Er zijn zoveel verschillende yoga posities. Als beginner is het soms moeilijk om er wijs uit te worden. Maar er zijn een aantal simpele yoga oefeningen die jij als beginnende yogi ook goed uit kunt voeren.

1. De Triangel

Ga met je benen wijder dan je heupen uit elkaar staan. Begin met je linkervoet naar voren gericht en je rechtervoet naar opzij. Spreid je armen wijd uit en kijk over je schouder naar de toppen van je vingers. Houd je armen hierbij helemaal recht. Met je rechterhand probeer je zo dicht mogelijk bij je voet te komen terwijl je armen recht blijven. Adem 10 keer rustig in en uit. Daarna wissel je om door je rechtervoet naar voren te richten en je linkervoet naar opzij. Je probeert nu met je rechterhand zo dicht mogelijk bij je rechtervoet te komen.

de triangel

2. De Kindhouding

Dit is een fijne oefening voor beginners. De kindhouding is een vooroverbuiging waarbij je je billen richting je hielen brengt en je hoofd op de yoga mat. Het is een hele fijne houding voor rust en het verlagen van je stressniveau in je lichaam. Deze houding voelt veilig en prettig.
Je heupen, knieën, enkels, dijen en onderrug worden door deze houding gerekt en er vindt ontspanning plaats in de rug, schouders en nek. Door je armen voor je neer te leggen met de handpalmen naar boven zorg je voor extra rek van de armen en schouders.

De kindhoduing

3. De Krijger 2

De Krijger heb je in 3 verschillende uitvoeringen. Deze houding combineert kracht, flexibiliteit en stabiliteit. Het is ook een hele goede houding om je bovenbenen sterker te maken.

De krijger 2:
Je gaat met je voeten wijd uit elkaar staan. Je rechtervoet plaats je in een hoek van 45 graden. Je linkervoet wijst naar voren. Buig je rechterknie en zorg dat je dijbeen parallel loopt aan je yogamat. Strek je armen helemaal recht en kijk over je rechterhand heen. Neem dan 10 rustige ademhalingen. Wissel vervolgens van kant.

De krijger 2

4. De Neerwaartse Hond

Deze houding is een omgekeerde houding waarbij je bovenlichaam naar de grond wijst. Hierdoor komt er ruimte vrij in je wervelkolom waardoor je spieren daar ontspannen en vindt er een betere doorbloeding in je organen plaats. Het helpt ook bij het versterken van je schouders, buik, armen en benen. En pijn verlichten in je rug.

Het is niet direct de meest makkelijke houding als beginner en het is belangrijk dat je hem goed uit voert om op lange termijn nekklachten te voorkomen. Hier vind je een stap voor stap uitleg en video over deze houding.

De neerwaartse hond

5. De Garland

Wanneer je zittend werk doet zitten je heupen vaak in een hoek van 90 graden. Dit kan op den duur zorgen voor problemen. De Garland helpt om je heupen en bekken gezond te houden en weer flexibeler te krijgen.

Spreid je benen en zorg dat je tenen naar buiten wijzen. Kijk vooruit. Probeer dan met je heupen zo laag mogelijk richting de grond te komen met je bovenlichaam rechtop. Als je hielen hierbij van de grond komen kan je er een blok of een boek onder leggen.

6. De Cobra houding

Dit is een achteroverbuiging van je bovenlichaam waarbij je borst zich opent. Het zorgt voor dat er nieuwe energie in je lichaam komt.

Ga helemaal plat op je buik op je yoga mat liggen met je gezicht naar beneden, je tenen naar achteren en je de bovenkant van je voeten op de mat. Leg je handen naast je schouders en druk nu je bovenlichaam vanaf je buik omhoog. Adem 10 keer rustig in en uit.

Cobra houding

7. De plankhouding

De plank is een bekende houding, ook als je niet aan Yoga doet. Deze houding wordt vaak gebruikt om de spieren in je gehele lichaam te trainen.  

yoga plank

8. De corps pose

Hiermee wordt de Yoga les vaak afgesloten. Het ziet er makkelijk uit alleen maar ontspannen op de grond liggen, maar het is moeilijker dan je denkt. Het is moeilijk om rust te vinden in deze houding. Als je afsluit met volledige ontspanning, dan zal je lichaam optimaal profiteren van de oefeningen die je gedaan hebt, zal je geest rustig worden en voel je je de rest van de dag fit.

Ga op je rug liggen met je handpalmen open omhoog. Adem normaal en laat alles los. Zowel je spieren als je gedachten.

Er zijn nog veel meer houdingen. Zie onderstaande afbeeldingen voor meer voorbeelden.

verschillende yoga houdingen

7 super goede redenen waarom je aan Yoga zou moeten doen

1. Het verlaagt je stress en zorgt voor ontspanning

In de maatschappij waarin we tegenwoordig leven zijn prestaties heel belangrijk. Dat zorgt bij veel mensen voor stress. We houden veel spanning vast in ons lijf en in onze gedachten. Door Yoga leer je goed ademhalen en te ontspannen. Waardoor je je stress beter los kunt laten.

2. Het maakt je fitter en gezonder

Het kan je helpen om af te vallen en verbetert je figuur. Yoga zorgt voor een lagere bloeddruk, afvoer van afvalstoffen, een betere spijsvertering, verhoogt je immuunsysteem en zorgt voor meer zuurstof in je lichaam.

3. Yoga is een fijn moment om even alleen met jezelf bezig te zijn

Je focust je op het hier en nu. Je bent alleen met jezelf bezig en nergens anders mee. Dit zorgt voor innerlijke rust. Het maakt tijdens een Yoga sessie niet uit wat anderen doen of wat ze van je vinden.

4. Het maakt je leniger en sterker

Door het stretchen van je spieren worden je spieren flexibeler. Hierdoor word je weer beweeglijker en vitaler. Je traint je spieren waardoor je sterker wordt in je lijf. Hierdoor voel je je fijner en heb je minder snel last van pijn in je lichaam

5. Je bent even met iets anders bezig

Als je thuis bent ben je vaak bezig met je telefoon, laptop of de tv. Door Yoga te doen laat je dit helemaal los en ben je bezig met je lichaam en geest.

6. Yoga geeft energie

Stress en zorgen vreten veel van je energie. Door je stressniveau omlaag te brengen blijft er meer energie over voor andere dingen. Ook als je fitter bent voel je je energieker.

7. Je kunt beter slapen

Als je voor het slapen gaan je hoofd leeg maakt en wat fysieke inspanning doet slaap je beter en dieper. Goed om je op te laden voor de volgende dag

Allemaal hele fijne redenen, dus wanneer beginnen met yoga beoefenen? Je kunt ervoor kiezen om in de ochtend yoga te doen voor meer energie en focus. Of in de avond vlak voor het slapen gaan zodat je beter zult slapen.

Lees ook: Hoe mindful ben jij? Mindfulness voor het dagelijkse leven

Yoga benodigdheden – Van Yogamat tot Yoga kleding

Wat heb je allemaal nodig als je gaat beginnen met Yoga? En wat doe je aan?

Qua kleding is het fijn om te kiezen voor comfortabele kleding. Kleding die niet te strak zit en niet knelt. Waarbij je geen last hebt van knopen, zakken en ritsen. 

Het is ook afhankelijk van de intensiteit van de Yoga die je volgt. En wat je zelf fijn en mooi vindt.

Er is tegenwoordig ruime keuze in Yogakleding.

Daarnaast is het belangrijk om een goede yogamat te hebben. Dit is het allerbelangrijkste. Kijk welke yoga mat past bij de vorm die je doet. Is het intensief en zweet je snel, dan is een goede antislip mat belangrijk. Voor andere vormen zoals Yin Yoga is een dikkere yoga mat fijn. Moet je je Yogamat vaak mee nemen kan een lichtgewicht mat handig zijn.

Je kunt ook eerst kiezen voor een goedkope basic mat om te kijken of het je bevalt en dan later een andere mat aanschaffen.

Als je je Yogaspullen mee moet nemen naar Yogales of de sportschool kan een speciale Yogamattas handig zijn. Hier kun je je mat en andere spullen in mee nemen.

Een Yogablok kan als beginner heel handig zijn bij bepaalde yogahoudingen. Je kunt een blok gebruiken om de oefeningen gemakkelijker uit te voeren. Het meest populair zijn Yogablokken van kurk.

Een andere accessoire wat ook veel gebruikt wordt is een meditatiekussen. Vaak beginnen of eindigen Yoga lessen met een meditatie. Het is belangrijk dat je dan goed zit en daarvoor worden vaak meditatiekussens gebruikt.

Maar voordat je van alles zelf aanschaft is het handig om na te vragen wat er allemaal voor je beschikbaar is tijdens de les om te gebruiken. Dan kun je eerst proberen en dan altijd nog wat voor jezelf aanschaffen.

Yoga voor beginners thuis – Yoga online maandabonnement

Zie je er tegenop om naar Yoga les te gaan of naar de sportschool om daar lessen te volgen? Het is ook heel makkelijk om Yoga thuis te doen.

Hierboven heb ik al een aantal makkelijke yoga oefeningen beschreven die je prima zelf thuis kunt doen. Het zijn eenvoudige Yoga oefeningen die je kunt doen zonder dat je ergens naartoe moet of dat je hulp van iemand nodig hebt.

Daarnaast is er een Netflix voor Yoga met meer dan honderd Yogalessen en cursussen waar je een maandabonnement kunt nemen. Hier kun je zowel als beginner als gevorderde Yogi je hart ophalen. 

Zoveel verschillende lessen en zoveel verschillende cursussen. Hieronder zie je een greep uit het cursus aanbod

yoga cursussen

En zo zijn er nog veel meer cursussen en lessen!

Het maandabonnement op dit Yoga Platform kun je afsluiten vanaf €9,99 per maand. Zoveel lessen en cursussen voor nog minder dan wat je normaal voor één enkele Yoga les betaalt. Super fijn! 

En het is gewoon maandelijks opzegbaar. Dus mocht het toch niet bevallen zit je nergens aan vast.

 

Wat houdt jou nog tegen om te beginnen met Yoga?

Probeer de Yoga oefeningen voor beginners uit onderstaande video eens