Wil jij leren omgaan met je stress en een blije mama zijn? Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn!

Voel jij je ook zo vaak gestrest?
Wil jij alle ballen hooghouden, maar lukt het je niet?
Lees hoe je kunt omgaan met stress.
Ik geef je 9 tips zodat jij als mama de wereld weer aan kunt!

Jij bent mama en vrouw. Je wilt graag alle ballen hooghouden, maar voelt je moe en ongelukkig. Alsof je aan het randje van de afgrond staat en het niet meer vol kunt houden. Bijna op het punt om helemaal in te storten.

Je voelt de druk van zorgen voor je gezin, je werk en je eigen privéleven. Iedere avond plof je moe en lusteloos op de bank. Voel je je helemaal uitgeput aan het einde van de dag. Je komt niet meer toe aan de dingen die je echt leuk en belangrijk vindt door de dagelijkse sleur waar je in zit. Je bent geïrriteerd en reageert dit af op je eigen gezin, omdat zij het dichtste naast je staan.

Er zijn allerlei vage klachten waar je voorheen geen last van had. Geen idee waar deze klachten vandaan komen en wat je eraan moet doen.
Genieten van het leven dat je nu lees doe je al lang niet meer.

Maar wat ga je er aan er veranderen?
Hoe ga je dat doen?

Lees hier 6 simpele dingen die jouw stress gaan verminderen

Wat is stress?

Over stress wordt veel gepraat. Iedereen ervaart wel eens stress. Tegenwoordig lijkt het wel of stress heel normaal is in ons leven.

Stress hoeft niet per se slecht te zijn. Om te weten wat je kunt veranderen om minder stress te ervaren en hoe je dat gaat doen is het goed om te weten wat stress is.

Stress is een chemische reactie in je lichaam. Je ervaart het als er iets gebeurd wat spanning of druk veroorzaakt. In het leven van jou als mama en vrouw gebeurd dat nog wel eens.

Je lichaam komt in staat van paraatheid door stress. Het wil je voorbereiden op gevaar door je lichaam sneller en efficiënter te laten reageren. Daardoor is stress niet per se slecht. Af en toe stress ervaren zorgt voor betere resultaten op dat moment.

Maar als de stress zich opstapelt werkt het niet meer positief. Als je te veel of te lang stress ervaart blokkeer je en presteer je juist minder goed. Je kan je niet meer goed concentreren en gaat fouten maken. Reageer je niet meer zoals je normaal zou doen. Je krijgt een kort lontje en reageert je op je omgeving af.

Langdurige stress kan zelfs leiden tot overspannenheid of een burn-out.

Lees ook mijn blog Kun je doodgaan aan stress?

drukke vruw stress

Een gestrest lichaam kan niet goed voor zichzelf zorgen. Het kost je lichaam heel veel energie. Je lichaam verzuurt doordat er veel afvalstoffen vrijkomen.  Stress belast je hart en bloedvaten. Het breekt je lichaam van binnenuit helemaal af.

Niet goed dus en tijd om er iets aan te doen!

Lees ook Hé mama, zorg jij goed voor jezelf?

Wat zijn de symptomen van stress

Hoe weet je nu of je te veel stress ervaart waardoor het slecht voor je is? Welke symptomen horen bij te veel stress?
Kijk eens in de onderstaande lijst met klachten of jij deze ook hebt.

* Je voelt je voortdurend moe en lusteloos
* Hebt meer pijn of bent vaker ziek
* Je hebt last van slaapproblemen
* Last van eetproblemen
* Voelt hartkloppingen
* Je hebt een steeds aanhoudend gevoel van gespannen zijn
* Bent prikkelbaar en gefrustreerd en reageert je op je omgeving af
* Je moet steeds huilen
* Geniet niet meer van het leven en de kleine dingen om je heen
* Je hebt minder zelfvertrouwen
* Isoleert je en spreekt niet meer af met je vriendinnen
* Je hebt concentratie- en geheugenproblemen. Je raakt alles kwijt
* Piekert veel

Wat moet je doen tegen stress?

Goed nieuws voor jou!
Stress maak je met je eigen gedachten.
Waarom is dit goed nieuws zal je ongetwijfeld denken nu. Dat ga ik je hieronder verder uitleggen.

Het heeft namelijk allemaal te maken met hoe jij naar jouw wereld kijkt.
Stress ontstaat door angst en overbelasting. Je raakt overbelast en je hersenen en lichaam hebben niet voldoende tijd om te herstellen.

Als mama en vrouw ben je vaak perfectionistisch. Heb je misschien te maken met faalangst. Je bent bang om de controle te verliezen. Bang over wat anderen over je denken. Je wilt het beste voor je gezin en kinderen.

Zelf heb je behoefte aan ontspanning en rust, maar je lichaam en hersenen blijven gespannen. Je hebt je kinderen om je heen die druk blijven en je geen rust en ontspanning gunnen.

Toch kan ook jij kunt leren om relaxter te leven. Leren om minder perfectionistisch te zijn. Je niet zo veel aan te trekken van de mening van anderen. Jezelf op de eerste plek te zetten, zodat je ook goed voor je kinderen kunt zorgen.

Lees hier 6 tips voor meer rust in je leven

relaxte vrouw

Hier volgen 9 tips

 

1. Schrijf op waar je gestrest van raakt.

Soms weet je niet waar het stress gevoel vandaan komt. Neem de tijd om erachter te komen wat het is dat jou gestrest maakt. Maak een lijst. Bij welke zaken op deze lijst bekruipt jou een naar onderbuikgevoel? Zodra je dat weet kun je er wat aan gaan doen. 

2. Zorg voor rust en schrap verplichtingen die niet nodig zijn.

Maak eens een lijst van alle verplichtingen die je jezelf hebt opgelegd. Kijk hier heel kritisch naar. Welke verplichtingen zijn niet nodig? Wat levert je stress op?
Schrap deze dingen uit je leven. Soms best even moeilijk, maar het gaat je zoveel rust opleveren. Gun jezelf ook echt even rust als je kinderen er niet zijn. Ga niet gelijk alles opruimen, schoonmaken en poetsen. Geniet lekker van de rust en stilte om je heen. Gun jezelf deze tijd.

3. Stop met multitasken 

Wij vrouwen zijn niet gemaakt om te multitasken. Dus probeer ook niet om zo veel mogelijk dingen tegelijk te doen. Zorg dat je 1 ding doet met je volle aandacht. Ben je met de kinderen bezig geef ze dan jouw onverdeelde aandacht. Wil je wat in huis doen doe dan 1 ding tegelijk. Maak dit af en ga dan naar het volgende.

Je zult merken dat je veel effectiever werkt en veel rustiger en gelukkig bent daardoor.

4. Laat de controle los en neem het leven zoals het komt.

Je hebt nou eenmaal niet alles onder controle en dit moet je ook niet willen. Neem het leven zoals het komt en geniet van de kleine onverwachte dingen die op je pad komen. Laat het los!

5. Ga uitzoeken en doen wat je ECHT gelukkig maakt en leuk vindt

Jij als mama hoeft jezelf niet de hele tijd weg te cijferen. Jij bent belangrijk. Als jij de dingen doet waar je gelukkig van wordt, dan wordt jouw gezin ook gelukkig.

Geen excuses meer zoeken, maar echt gaan doen wat JIJ wilt en daarvan gaan genieten.

6. Omring je met positieve mensen en stop met de mensen die je energie kosten

Als je merkt in vriendschappen of relaties dat deze personen je alleen maar energie kosten en niks opleveren is het tijd om jezelf af te vragen of je er gelukkiger van wordt met deze mensen om te gaan. Is het antwoord Nee dan is het tijd om deze mensen meer los te laten. Niet meer met ze af te spreken. Zij zijn degene die je altijd energie zullen blijven kosten. In plaats daarvan zorg je dat je meer contact hebt met mensen die je energie opleveren. Mensen die positief in het leven staan. Mama’s die hetzelfde willen als jij.

7. Ga bewegen om te ont-stressen

Bewegen is een super goede manier om de stress uit je lichaam af te voeren en je hoofd leeg te maken. In plaats van op de bank te ploffen ’s avonds ga sporten. Je hebt er misschien de puf niet voor, maar doe het toch! Het levert je energie op.

8. Zorg goed voor je lichaam

Eet gezond en puur. Je gestreste lichaam gebruikt versneld alle vitamines en mineralen. Zorg dat deze weer aangevuld worden met gezonde voeding. Misschien heb je op dit moment een supplement nodig om de afgebroken reserves weer op te bouwen.

9. Wees niet zo serieus

Ga genieten van je leven. Het draait niet om de prestaties die je levert. Niet om het geld wat je verdient. Het draait niet om alles en iedereen onder controle hebben. Jouw leven draait om jouw geluk en jouw gezondheid. Dat zijn de dingen die er ECHT toe doen.

Lees ook mijn blog Leef jij je droom of droom jij je leven?

ontspannen mama

Gun jezelf de tijd om te ont-stressen

Ont-stressen gebeurd niet van het ene op het andere moment. Geef jezelf echt de rust tussendoor die je nodig hebt. Daardoor kunnen je lichaam en hersenen herstellen en de spanning en stresshormonen af voeren.

Dus haal nu even diep adem en ontspan je lichaam. Vanaf nu ga jij genieten van je leven! Ga jij jezelf niet meer wegcijferen, maar op de eerste plek zetten. Zodat jij goed voor je gezin kunt zorgen.

Elke dag leven zonder zorgen en stress?

Hoe zou het zijn als je elke dag leeft zonder zorgen en stress. Je positief in het leven staat?
In dit artikel heb ik je een aantal tips gegeven hoe je ervoor kunt zorgen dat je minder stress ervaart tijdens je dagelijkse leven. Maar het kan nog makkelijker!

In de e-cursus Nooit meer zorgen of stress leert Frank de Moei, lifestyle coach en positieve psycholoog, je hier alles over.

Wil jij nooit meer zorgen of stress? Dan raad je de e-cursus van Frank de Moei van harte aan.

 

Hoe ga jij om met stress? Wat doe jij als je stress ervaart?

Wil jij een blije relaxte mama zijn? Dan kan dit wel eens de oplossing voor je zijn. Al meer dan 1.000 vrouwen gingen je voor