Voel jij je ook zo vaak gestrest?
Wil jij alle ballen hooghouden, maar lukt het je niet?
Wil jij leren hoe je kunt omgaan met stress?
Ik geef je 8 anti stress tips die je daarbij kunnen helpen!

omgaan met stress omgaan met stress 2

Tegenwoordig wordt er zo veel gevraagd van ons vrouwen. We moeten een perfecte moeder zijn en goed voor onze kinderen zorgen. Een goede partner en vriendin zijn. We moeten een baan hebben en succesvol zijn. Maar steeds meer vrouwen kampen met stress en een burn-out. Tijd om daar wat aan te doen!

Voel jij je ook vaak gestrest? Reageer je geïrriteerd op je kinderen of partner? Voel je je constant gespannen?

Tijd om daar wat aan te doen! Om beter te leren omgaan met stress.

 

Hoe kom je van stress af?

Als vrouw ben je vaak perfectionistisch. Heb je misschien te maken met faalangst. Je bent bang om de controle te verliezen. Bang over wat anderen over je denken. Je wilt het beste voor je gezin en kinderen.

Zelf heb je behoefte aan ontspanning en rust, maar je lichaam en hersenen blijven gespannen. Je hebt je kinderen om je heen die druk blijven, waardoor je geen rust en ontspanning hebt.

Toch kun jij ook leren om relaxter te leven. Maar hoe ga je om met stress? En hoe kom je van stress af?

Hoe omgaan te gaan met stress – 8 anti stress tips

Stress verlagen is het belangrijkste wat je kunt doen, en stress vermijden het uiteindelijke doel. Maar wat helpt tegen stress?

Door middel van stressmanagement kun je de stress de baas worden.
Hieronder geef ik je 8 tips tegen stress en spanning.
Het zijn doeltreffende manieren voor stressreductie.

1. Schrijf dingen op zodat je het niet vergeet

Je bent soms zo druk. Dan weet je niet meer wat je allemaal moet doen en ben je totaal het overzicht kwijt. Je moet de planning van het hele gezin runnen.

Zorg dat je belangrijke dingen op gaat schrijven. Dat je een goed overzicht hebt van wat wanneer moet gebeuren. En vergeet ook niet tijd voor jezelf in te plannen!

Schrijf ook de dingen op die je bezig houden. De dingen die maar in je hoofd rond blijven spoken en daar om aandacht blijven roepen.

Vaak als je op schrijft wat je bezig houdt en dat op papier of in een notitie in je telefoon staat is het uit je hoofd.

2. Schrap dingen van je planning die niet nodig zijn en creëer rust voor jezelf

Als je alles wat je zou moeten doen op je planning hebt geschreven kijk hier dan eens kritisch naar. Wat zijn dingen die je kunt schrappen zodat je meer rust krijgt?

Je hoeft niet alles te doen. Je mag best kiezen om sommige dingen te laten vallen. Hoe meer rust je krijgt hoe beter je je zult voelen.

Gun jezelf ook echt even rust als je kinderen er niet zijn. Ga niet gelijk alles opruimen, schoonmaken en poetsen. Geniet lekker van de rust en stilte om je heen. Gun jezelf deze tijd.

3. Stop met multitasken 

Wij vrouwen zijn niet gemaakt om te multitasken. Dus probeer ook niet om zo veel mogelijk dingen tegelijk te doen.

Zorg dat je 1 ding doet met je volle aandacht.

Ben je met de kinderen bezig geef ze dan jouw onverdeelde aandacht. Wil je wat in huis doen doe dan 1 ding tegelijk. Maak dit af en ga dan naar het volgende.

Je zult merken dat je veel effectiever werkt en je veel rustiger en gelukkig bent daardoor.

4. Laat de controle los en neem het leven zoals het komt

Je hebt nou eenmaal niet alles onder controle en dit moet je ook niet willen. Zeker met kinderen komt er vaak wel iets onverwachts op je pad.

Dit is niet erg. Het hoort erbij.

Neem het leven zoals het komt en geniet van de kleine onverwachte dingen die op je pad komen. Laat de controle los!

5. Doe wat je leuk vindt

Jij hoeft jezelf niet de hele tijd weg te cijferen. Jij bent belangrijk.

Als jij de dingen doet waar je gelukkig van wordt, dan wordt jouw gezin ook gelukkig.

Geen excuses meer zoeken, maar echt gaan doen wat JIJ wilt en daarvan genieten. Neem tijd voor jezelf. Daar kun je weer van opladen.

6. Omring je met positieve mensen en stop met de mensen die je energie kosten

Je hebt soms mensen om je heen die je alleen naar energie kosten en wat je geen voldoening meer oplevert. Vaak vinden we het moeilijk om deze mensen los te laten.

Stop met de energie-zuigers!

In plaats daarvan zorg je dat je meer contact hebt met mensen die je energie opleveren. Mensen die positief in het leven staan.

7. Yoga tegen stress

Yoga is heel effectief tegen stress. Het helpt je om je gedachten even stil te zetten door met je lichaam bezig te zijn.

En het helpt je om je spieren te ontspannen. Je kunt Yoga ook heel makkelijk thuis doen met online Yoga lessen. Lees er hier meer over.

Lees ook: Waarom Yoga beoefenen? 7 super goede redenen om direct te starten met Yoga

8. Geniet van het leven!

Wees niet zo serieus en ga meer genieten van je leven.

Leef je leven nu.

Zorg dat je aan het einde van het leven geen spijt hebt van de dingen die je niet gedaan hebt, maar zo graag had willen doen.

Hoe krijg je stress uit je lichaam? – ademhalingsoefeningen bij stress

Als je een gestrest gevoel hebt is het heel effectief om ademhalingsoefeningen te doen.

Ga een ergens rustig zitten. Doe je ogen dicht en focus je op je ademhaling. Laat je gedachten even los. Het enigste dat je doet is focussen op je ademhaling.

Hoe bij het in- en uitademen je lichaam op en neer gaan. Voel bij iedere uitademing je lichaam meer ontspannen. Laat alle spanning en stress los als je uitademt.

Houd dit een paar minuten vol.

Cursus omgaan met stress

Voel je je gestrest en heb je hulp nodig bij het leren omgaan met stress?

De online cursus Nooit meer zorgen en stress kan je hierbij helpen. 
Het geeft jouw alle handvatten en tips tegen stress en angst.

Het is een praktische, eenvoudige en effectieve cursus waarbij je lessen moet lezen en oefeningen kunt doen.

Deze stress cursus is ontwikkeld door Frank de Moei. Hij is professioneel life-coach en begeleidt mensen die hun leven willen veranderen. Die minder stress en zorgen willen.

De cursus duurt 9 weken en in die tijd ontvang je 19 lessen per email die jou stap voor stap leren omgaan met je stressHier lees je meer over de cursus omgaan met stress.

Lees hier mijn review van de cursus Nooit meer zorgen of stress.