Zelfvertrouwen is de basis voor een gelukkig leven.
Als je vertrouwen hebt in jezelf kan je de hele wereld aan.
Het maakt je leven zo veel leuker en makkelijker.
Als mama is het soms moeilijk om zelfverzekerd en assertief te zijn.
Maar ook jij kunt leren om meer vertrouwen in jezelf te krijgen met deze 14 tips.

Als je leeft met een dosis zelfvertrouwen, dan is het veel makkelijker om echt gelukkig ze zijn. Als jij weet hoe je assertief zijn moet, dan kan je de wereld aan. Je kunt doen en bereiken wat je wilt. Je kunt voor jezelf opkomen, hebt een positief zelfbeeld, zelfrespect en geen last van faalangst. Als het dan een keer tegen zit kun je jouw angst overwinnen en je zelfbeeld weer omhoog krijgen.

Maar hoe krijg je zelfvertrouwen? Waar vind ik hulp bij onzekerheid? Je zelfvertrouwen opkrikken hoe lukt je dat?

Gebrek aan zelfvertrouwen

Een negatief zelfbeeld is iets waar veel mensen al van jongs af aan last van hebben. Er zijn talloze redenen, waarom je een gebrek aan zelfvertrouwen kunt hebben.

Het kan zijn dat je het voorbeeld van je ouders hebt gehad, omdat zij onzeker waren en een laag zelfbeeld hadden.

Misschien legden je ouders de lat veel te hoog voor je en wilde je graag aan hun verwachtingen voldoen, maar is dat voor jouw gevoel niet gelukt. Of gaven ze je geen erkenning voor de dingen die je hebt gedaan. Het voelde voor jou als een afwijzing.

Gepest zijn of worden zorgt er vaak voor dat je geen zelfvertrouwen meer hebt en een flinke deuk in je eigenwaarde.

Geen aansluiting kunnen vinden bij anderen, waardoor je het gevoel hebt buiten de boot te vallen. Je ervaart dat jij anders bent dan andere mensen in je directe omgeving waardoor je weinig zelfvertrouwen hebt.

Zo zijn er talloze redenen voor onzekerheid en een laag zelfvertrouwen. Aan jou de taak om aan de slag te gaan met je eigenwaarde vergroten en je zelfbeeld verbeteren.

Lees ook Stress symptomen – Ontdek of jij last hebt van stress

De gemene deler bij mensen met een negatief zelfbeeld

Zoveel verschillende redenen. Zoveel verschillende mensen. Toch is er een gemene deler bij mensen die een gebrek aan zelfvertrouwen hebben.

Je bent gestopt met je grenzen aangeven en nee zeggen. Gestopt met luisteren naar jezelf. Je cijfert jezelf weg voor anderen. Je hebt geen zelfkennis. Past je veel te veel aan.

Lees ook Wat vind jij belangrijk?

Je doet of zegt dingen die je eigenlijk helemaal niet wilt. Weet niet meer wat jezelf zijn is en hoe je moet opkomen voor jezelf.

Tijd om daar mee te stoppen! Jezelf weer op de eerste plek te gaan zetten. Echt naar jezelf te gaan luisteren. Voor je zelf te gaan zorgen. Jezelf niet weg te cijferen of aan de kant te zetten. Want jij bent de belangrijkste persoon in je eigen leven. Alleen jij kan jouw leven gaan veranderen. Het begint bij bewustwording. Dan kun je gaan werken aan je weerbaarheid en je onzekerheid overwinnen.

Zeg tegen jezelf: “Ik ben goed zoals ik ben”.

Lees ook deze 9 tips om gelukkig te zijn met jezelf

Zelfwaardering is de basis

Zelfacceptatie is de basis voor al het moois in je leven. Vertrouwen in jezelf en geloven dat je goed bent zoals je bent. Daar begint het allemaal mee. Zo kun je zelfverzekerder worden en een zorgen voor een positief zelfbeeld.

Maar het ontbreekt ons mama’s nogal eens aan zelfvertrouwen. Tegenwoordig is er zo veel om ons heen dat het perfecte plaatje schetst dat het lijkt alsof je daaraan moet voldoen. We kunnen bijna niet meer inzien dat dat helemaal niet nodig is. We weten niet hoe we moeten omgaan met onzekerheid.  

Vergroot je zelfvertrouwen

Het fijne is dat je kunt werken aan zelfvertrouwen. Dat het jou kan lukken om je gevoel van eigenwaarde weer te ontwikkelen. Dat je weer kunt geloven dat je goed bent zoals je bent. Je weer leert luisteren naar jezelf. Weer leert vertrouwen op jezelf. Het gevoel hebt dat je de wereld aan kunt. Dat je kunt bereiken wat je wilt. Moeilijk is het niet.

Lees ook Blijf jij jezelf of wil je veranderen?

Assertiever worden – Wat is assertief eigenlijk?

Assertief gedrag, wat is dat? En wat betekent assertief eigenlijk?

Assertief zijn gaat nog een stapje verder dan alleen het hebben van zelfvertrouwen. Toch hangt het met elkaar samen.

Assertiviteit gaat over de omgang met andere mensen in je relaties, op het werk en in andere sociale situaties. Assertieve mensen komen op voor zichzelf en hun eigen mening en rechten zonder agressief te worden en anderen te kwetsen.

Als je weinig zelfvertrouwen hebt vertoon je ook vaak sub assertief gedrag. Je durft geen grenzen te stellen en niet op te komen voor je eigen mening.

Je bent assertief als je:

  • Je grenzen durft aan te geven
  • Kritiek durft te uiten naar andere mensen
  • Je eigen wensen duidelijk kunt maken en durft uit te spreken
  • Voor jezelf durft te spreken vanuit de ik-vorm en niet zegt wat je denkt dat een ander graag wil horen
  • Je emoties durft te uiten
  • Complimenten kunt geven en ontvangen
  • Een verzoek durft te weigeren en nee durft te zeggen

Wil jij betere relaties met andere mensen? Dan is de cursus betere relaties met iedereen echt iets voor jou!

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? – Met deze 14 tips kun jij meer zelfvertrouwen krijgen!

Vraag je je af: Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen? Hoe kom ik van mijn onzekerheid af?

Ik geef je hieronder 14 tips die jou helpen met je zelfvertrouwen opbouwen.

  1. Blijf bij jezelf

Blijf bij jezelf. Je hoeft niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Luister naar je eigen gevoel. Wil je iets wel of wil je iets niet. Als je iets niet wil zeg dan ook gewoon nee met een uitleg waarom je het niet wil. Het leeft een stuk prettiger als je doet wat jij zelf belangrijk vindt in plaats van dat je doet wat andere mensen van je verwachten. Iedere keer dat je nee zegt tegen iets wat je niet wilt geeft je dat een stukje meer zelfvertrouwen, doordat je naar jezelf luistert.

  1. Wordt fit en gezond

Als je fit en gezond bent dan voel je je beter. Je hebt meer energie, je ziet er beter uit en je voelt je beter. Tijd om daar iets aan te gaan doen. Dus in plaats van ’s avonds op de bank neer te ploffen en voor de tv te hangen ga bewegen. Ga wandelen, hardlopen, fietsen, naar de sportschool. Doe iets! Je zult trots zijn op jezelf en je energieker gaan voelen.

Werk aan je lichaam en houding. Ga sporten waardoor je een beter figuur krijgt en fitter wordt. Dit vergroot je zelfvertrouwen. Loop rechtop en met je schouders rechtop om zelfvertrouwen uit te stralen. Loop je voorover met je schouders ingezakt voel je jezelf minder goed en straal je minder zelfvertrouwen uit.

Eet gezond. Je lichaam en hersenen hebben gezonde voeding nodig om zich gezond te voelen. Als je jezelf gezond voelt doet dit ook wonderen voor je zelfvertrouwen.

Zorg voor voldoende slaap om je uitgerust te voelen. Dan kun je de wereld aan!

Lees ook Hé mama, zorg jij goed voor jezelf?

  1. Wees lief voor jezelf

Jij bent de eerste die lief voor jezelf moet zijn. Als jij dat niet bent, hoe kan je dan van een ander verwachten dat die lief voor jou is. Dus stop met die negatieve gedachten over jezelf.

Zeg het volgende tegen jezelf: “Ik ben goed zoals ik ben.” En als je dit tegen jezelf zegt voel het dan ook echt dat je dit meent. Herhaal dit meerdere keren per dag tegen jezelf. Plak een briefje op je spiegel om het iedere ochtend en iedere avond te lezen.

Accepteer je zelf zoals je bent. Wees lief voor jezelf. Er is er maar één zoals jij en jij bent perfect zoals je bent.
Als jij lief bent voor jezelf zijn anderen ook lief voor jou. Vaak ben je onnodig hard voor jezelf.

Zorg wel dat je nieuwe inzichten krijgt. Waardoor je je een ander mens gaat voelen. Zodat jij de vrouw met zelfvertrouwen wordt.

  1. Kleed jezelf goed

Door jezelf goed te kleden voel je jezelf goed. Blijf jij de hele dag in een huispak op de bank hangen, dan zal je je daar niet beter van gaan voelen. Dus uit dat pak en aan dat leuke jurkje. Wedden dat je je gelijk al wat beter voelt!

  1. Ga met een glimlach door het leven

Mensen die lachen zien er mooier uit en lijken meer zelfvertrouwen te hebben. Dus ook al ben je ergens nieuw of al voel je je niet op je gemak tover toch een glimlachje op je lippen. Je voelt je er zelf beter door en mensen zien jou als een persoon vol zelfvertrouwen. Wat jouw zelfvertrouwen weer een boost geeft.

Ook op de momenten dat je je onzeker voelt tover dan een glimlach om je mond. Lachende mensen stralen zelfvertrouwen uit en zien eruit of ze de wereld aan kunnen.

Als jij je omgeving laat geloven dat je iemand bent vol zelfvertrouwen gaan ze je ook zo behandelen. En als je behandeld wordt alsof je veel zelfvertrouwen hebt is dat weer goed voor je zelfbeeld waardoor je zelfvertrouwen weer groeit.

  1. Stop met perfectionistisch zijn

Het heeft geen zin om perfectionistisch te zijn. Het leven is niet perfect en dat hoeft ook niet. Dus stop met dat perfectionisme. Accepteer wat er op je pad komt. Kijk niet te ver vooruit in je leven. Want je weet niet wat er komen gaat. Als je er maar blij mee bent. Zolang jij bang bent dat jij of jouw toekomst niet perfect zijn zal dat ook nooit zo zijn. 

Lees ook Streef jij naar perfectie? Niet doen! Het maakt je ongelukkig

  1. Laat los wat anderen van je vinden

Als je onzeker bent en een gebrek aan zelfvertrouwen hebt dan ga je er vaak van uit dat anderen je beoordelen of veroordelen. Maar dit zit in je hoofd. Het zijn vaak de onzekere mensen die anderen veroordelen.
Dus laat los wat anderen van jou vinden. Het is niet belangrijk. De makkelijkste manier om dit te leren los te laten is om jezelf niet meer druk te maken om anderen. Laat iedereen lekker in zijn waarde. Want zodra jij dit doet zal je merken dat het voor jou ook minder belangrijk wordt of andere mensen een mening over jou hebben.

  1. Focus op het positieve

Focus jezelf op de positieve dingen in je leven. Op de dingen die je bereikt hebt. Op de dingen die je goed kan. Zie de kleine dingen om je heen.
Hoe meer jij je daar op focust hoe blijer je wordt. Als je alle dingen ziet die je goed doet en die je goed kunt is dat een enorme boost voor je zelfvertrouwen.

Lees ook Positief denken – 7 tips om dat voor elkaar te krijgen

  1. Stel jezelf een doel in je leven

Niet van die doelen die je toch niet gaat halen, maar begin gewoon met een klein doel wat je graag wilt bereiken.
Wat zijn jouw plannen in je leven?
Wat zou je heel graag willen doen?
Of willen bereiken?
Ga werken aan dat doel. Deel het op in kleine haalbare stapjes. Maak iedere dag een klein stapje vooruit richting je doel. Focus je op de stappen die je al gezet hebt richting je doel.
Door het bereiken van je doel krijg je meer zelfvertrouwen. Als je je doel bereikt hebt wees dan trots op jezelf. Ga het vieren!
Zorg wel dat je het in kleine stapjes doet, om het gevoel van te kort schieten en falen te voorkomen.

Lees hier hoe jij je doelen gaat halen

  1. Erken je angsten

Iedereen is wel ergens bang voor. Dat is helemaal niet erg, zolang je je leven er niet door laat leiden. Ga voor jezelf op onderzoek uit om je angsten te ontdekken.
Misschien ben je bang voor wat de toekomst je gaat brengen.
Bang voor dingen die fout kunnen gaan.
Of dingen die je fout zou kunnen doen, omdat je ze nog niet eerder gedaan hebt.
Bang voor het onbekende en de onzekerheid die dit met zich mee brengt.
Ontdek je eigen angsten en accepteer ze. Erken je angsten, maar ga ze niet uit de weg. Laat je leven niet bepalen door de angsten. Denk niet te veel na over het verleden en de toekomst. Want als je naar het nu kijkt, dan is er niks aan de hand.

Als je meer zelfvertrouwen wilt krijgen zal je doelen moeten stellen die buiten je comfort zone liggen. Je jezelf in het ‘onbekende’ moeten wagen. Je reptielenbrein zal gaan opspelen en je tegen willen houden. Jou op de plek willen houden die je al kent. Ook al is dit niet de plek waar je wilt zijn, het voelt veilig.

Relativeer het en weet wat het is. Maar maak daarna wel de stap naar het onbekende waar je angst voor hebt. Iedere keer dat je deze angst overwint zal je zelfvertrouwen groeien.

  1. Wees dankbaar en tevreden

Denk aan het einde van iedere dag aan de dingen waarvoor je dankbaar bent. Wees tevreden met de dingen die je tot nu toe al hebt bereikt. Schrijf iedere dag 5 dingen op waar je dankbaar voor bent.

Het is fijn om te kijken naar wat je wel hebt. Om daar dankbaar voor te zijn. Kijk niet naar wat je niet hebt. Kijken naar wat je wel hebt en wat je wel kan vergroot je zelfvertrouwen.

Lees ook Dankbaar zijn. Het verandert je leven!

  1. Accepteer complimentjes

Als iemand je een complimentje geeft ben je snel geneigd om dat af te zwakken. Maar accepteer het compliment. Zeg gewoon simpel “Dank je wel”. Meer niet.

Geloof de complimentjes die je krijgt! Zonder in je hoofd te denken dat het niet waar is of dat het toch niet goed is wat je gedaan hebt. Deze gedachtes gaan je niet helpen. Die gedachtes zijn niet waar. Ze zitten in jouw hoofd en niet in dat van iemand anders.

  1. Schaam jezelf niet voor je fouten

Iedereen maakt fouten. Ook de succesvolle mensen maken fouten. Dus waarom zou jij geen fouten mogen maken? Schaam je er niet voor. Leer ervan, los het op en laat het daarna los.

  1. Jouw mening doet ertoe

Leer om assertief te zijn en te gaan staan voor jouw mening. Als je iets niet wilt, doe het dan niet. Jouw mening doet ertoe en hoef je niet voor een ander aan de kant te zetten.

Wil je niet, zeg gewoon nee. En als je iets wel graag wilt, laat je dan niet tegen houden door wat anderen ervan vinden

Affirmaties zelfvertrouwen

Affirmaties zijn een mooi hulpmiddel om je leven te veranderen. Om je brein te trainen andere dingen te denken. Affirmaties zeg je iedere dag tegen jezelf. Je stelt jezelf voor dat jij al die persoon bent vol met zelfvertrouwen. Door dat tegen jezelf te zeggen gaat jouw brein anders leren denken. 

Deze positieve affirmaties voor zelfvertrouwen gaan jou verder helpen.

Download ze hier en hang ze op

Meer zelfvertrouwen krijgen kost tijd

Zelfvertrouwen ontwikkelen is niet van de één op de andere dag gebeurd. Werken aan je zelfvertrouwen kost tijd. Maar er tijd in steken is zoveel waard! Het gaat je enorm veel opleveren. Je leven wordt weer een heel stuk leuker en makkelijker. Je zult jezelf veel gelukkiger voelen.

Dus neem vandaag de eerste stap om bezig te gaan met eigenwaarde ontwikkelen. Gebruik de tips voor meer zelfvertrouwen die ik je heb gegeven. Begin stapje voor stapje. Neem kleine stapjes tegelijk. Wees trots op het resultaat wat je behaalt. Sta er even bij stil. Om vervolgens de volgende stap te nemen. Zo zal jij steeds meer zelfvertrouwen uitstralen. Gaan mensen tegen jou op kijken en zullen ze zien dat jij goed in je vel zit.

Vertrouw op jezelf!

Cursus zelfvertrouwen

Er is een hele fijne online zelfvertrouwen cursus. In de e-cursus blijvend zelfvertrouwen leert Frank de Moei, lifestyle coach en positieve psycholoog, je met zijn hulp om echt blijvend zelfvertrouwen op te bouwen.

Het is een fijne cursus en zeker een aanrader! Deze training zelfvertrouwen kan jou verder gaan helpen als je hulp bij onzekerheid nodig hebt.

Wil je meer weten over deze online cursus? Klik hier voor meer informatie.

 

Wat is jouw ultieme tip om je zelfvertrouwen te vergroten?

Download mijn gratis e-book Minder is het nieuwe meer voor een leven met minder stress en rommel. Voor een leven met meer rust, geluk en zelfvertrouwen.

Laat je inspireren door deze motivational video van Tony Robbins over zelfvertrouwen