Zelfvertrouwen is de basis voor een gelukkig leven.
Als je vertrouwen hebt in jezelf kan je de hele wereld aan.
Het maakt je leven zo veel leuker en makkelijker.
Als mama is het soms moeilijk om zelfverzekerd te zijn.
Iedereen lijkt het zoveel beter te doen.
Maar je kunt weer je zelfvertrouwen opbouwen met onderstaande 10 tips.

Iedereen om je heen lijkt zoveel zelfvertrouwen te hebben. Het leven lijkt ze moeiteloos af te gaan.

Het lijkt alsof andere mama’s allemaal zelfvertrouwen uitstralen, terwijl jij je helemaal niet zo zeker voelt van je zaak.

Weten hoe jij je zelfvertrouwen weer kunt opkrikken? Ik heb 10 tips voor je verzameld.

Waar komt jouw gebrek aan zelfvertrouwen vandaan?

Maar eerst de vraag: Waar komt jouw gebrek aan zelfvertrouwen vandaan?

Het ontbreekt ons mama’s nogal eens aan zelfvertrouwen. Tegenwoordig is er zoveel om ons heen dat het perfecte plaatje schetst dat het lijkt alsof je daaraan moet voldoen. Alsof iedereen dat kan, maar jij niet. We kunnen bijna niet meer inzien dat dat helemaal niet nodig is. Dat veel mensen alleen maar het perfecte plaatje schetsen, terwijl zij ook dezelfde dingen voelen als jij.

Wees je ervan bewust dat iedereen wel eens onzeker is. Dat mensen vaak alleen de perfecte plaatjes delen. Dat het bij iedereen wel eens niet zo lekker loopt. Dat ook anderen op sommige momenten niet weten wat ze moeten doen.

Weet jij hoe het komt dat je je af en toe onzeker voelt? Wat is de trigger voor jou?

Lees ook: Positief denken – 7 tips om dat voor elkaar te krijgen!

 

Weer vertrouwen op jezelf is de basis om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen

Een laag zelfbeeld komt heel vaak voort vanuit de angsten die we voelen. De angst om er niet bij te horen. De angst om alleen te zijn. De angst om niet goed genoeg te zijn. De angst over wat anderen van je zullen denken.

Zo zijn er talloze redenen waardoor je weinig zelfvertrouwen kunt hebben. En ergens in je leven bent gestopt met het hebben van vertrouwen in jezelf.

Aan jou de taak om te ontdekken waar jouw gebrek aan zelfvertrouwen vandaan komt. Op welke angsten is dit gebaseerd?

Want zelfacceptatie is de basis voor al het moois in je leven. Vertrouwen hebben in jezelf en geloven dat je goed bent zoals je bent. Daar begint het allemaal mee. Zo kun je jouw zelfvertrouwen opkrikken en zorgen voor een positief zelfbeeld.

Dat doe je door de angsten waardoor jij een laag zelfbeeld hebt onder ogen te komen. Deze angsten niet meer je leven te laten beheersen.

Jij bent goed zoals je bent en je mag weer gaat vertrouwen op jezelf!

Meer zelfvertrouwen krijgen dat kun jij ook!

Het fijne is dat je kunt werken aan zelfvertrouwen. Dat het jou kan lukken om je gevoel van eigenwaarde weer te ontwikkelen.

Dat je je angsten aan de kant kunt zetten en weer kunt geloven dat je goed bent zoals je bent.

Zodat je weer leert luisteren naar jezelf. Weer leert vertrouwen op jezelf. Het gevoel hebt dat je de wereld aan kunt. Dat je kunt bereiken wat je wilt.

En met onderstaande tips is het minder moeilijk dan je denkt!

Lees ook: Gelukkig zijn kun je leren – 10 tips voor een gelukkig leven

 

 

Werken aan je zelfvertrouwen  – Met deze 10 tips kun jij je zelfvertrouwen opbouwen!

Tijd om aan de slag te gaan. Deze 10 tips zorgen dat jij weer meer zelfvertrouwen gaat uitstralen.

# 1. Kom je angsten onder ogen

Realiseer je dat jij niet de enige bent met de angsten die je hebt. De stemmetjes in je hoofd die je van alles proberen aan te praten wat helemaal niet waar is.

Kom erachter welke angst zorgt voor jouw negatieve zelfbeeld. Ben je bang wat anderen van je vinden? Bang om anders te zijn dan anderen? Bang om niet goed genoeg te zijn? Bang dat niemand je leuk of aardig vindt?

Het zit allemaal in jouw hoofd. Accepteer je angsten en ga ze niet meer uit de weg. Als je jezelf durft te zijn ben je een veel leuker mens.

# 2. Wees gewoon jezelf

Wees gewoon jezelf. Je hoeft niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Luister naar je eigen gevoel. Doe wat voor jou goed voelt en waar jij blij van wordt.

Je leven wordt een heel stuk leuker als je de dingen doet die jij leuk en belangrijk vindt. In plaats van dat je doet wat andere mensen van je verwachten.

Iedere keer dat je nee zegt tegen iets wat je niet wilt geeft je dat een stukje meer zelfvertrouwen, doordat je naar jezelf luistert.

# 3. Word fit en gezond

Als je fit en gezond bent dan voel je je beter. Je hebt meer energie, je ziet er beter uit en je voelt je beter. Tijd om daar iets aan te gaan doen.

Dus in plaats van ’s avonds op de bank neer te ploffen als de kinderen op bed liggen ga je bewegen. Ga wandelen, hardlopen, fietsen, naar de sportschool. Doe iets!

Je zult trots zijn op jezelf en je energieker gaan voelen. Een beter figuur krijgen.

Eet ook gezond. Je lichaam en hersenen hebben gezonde voeding nodig om zich gezond te voelen. Hierdoor voel je je fitter en gezonder wat ook wonderen voor je zelfvertrouwen doet.

En zorg voor voldoende slaap om je uitgerust te voelen. Je uitgerust voelen is enorm belangrijk. Dan kun je de wereld aan!

sportende vrouw

# 4. Zorg goed voor jezelf

Wij moeders zijn goed in zorgen voor anderen. Maar hoe vaak zorgen we goed voor onszelf? Nog te vaak vergeten we dat!

Dus neem de tijd voor jezelf. Wees lief voor jezelf. Doe niet zo streng. Zorg voor me-time. Dan voel jij jezelf beter en ben je een leukere mama.

Ga weer vertrouwen op jezelf en op wie jij bent. Zeg het volgende tegen jezelf: “Ik ben goed zoals ik ben.” Herhaal dit meerdere keren per dag tegen jezelf. Plak een briefje op je spiegel om het iedere ochtend en iedere avond te lezen. In het begin zal het onwennig voelen, maar hoe vaker je dit tegen jezelf zegt hoe meer dit is wat in je brein blijft hangen en wat je dan ook gaat voelen.

# 5. Kleed jezelf goed

Door jezelf goed te kleden voel je jezelf goed. Kleding heeft heel veel invloed op hoe je je voelt.

Blijf jij de hele dag in een huispak op de bank hangen, dan zal je je daar niet beter van gaan voelen.

Dus doe dat pak uit en pak je mooiste kleding uit de kast. Wedden dat je je gelijk al wat beter voelt!

# 6. Stop met perfectionistisch zijn

Oh, wat willen we graag alles perfect doen! Maar daarmee maken we het onszelf ook zo moeilijk! Het heeft helemaal geen zin om perfectionistisch te zijn. 

Het leven is niet perfect en dat hoeft ook niet. Dus stop met dat perfectionisme. Het geeft je zoveel meer vertrouwen in jezelf als het niet perfect hoeft te zijn. Als goed gewoon goed genoeg is.

# 7. Ga met een glimlach door het leven

Mensen die lachen zien er mooier uit en lijken meer zelfvertrouwen te hebben.

Dus ook al ben je ergens nieuw of al voel je je niet op je gemak tover toch een glimlachje op je lippen. Geef mensen op straat een glimlach en zeg ze vriendelijk gedag.

Je voelt je er zelf beter door en mensen zien jou als een persoon vol zelfvertrouwen. Wat jouw zelfvertrouwen weer een boost geeft. Test maar eens uit hoe dit werkt.

gelukkige blije vrouw

# 8. Laat los wat anderen van je vinden

Als je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt dan is vaak één van je grootste angsten wat andere mensen van je zullen vinden.

Maar laat dat los! Het is niet belangrijk wat anderen van je vinden. Mensen zullen altijd een mening over je hebben. Of ze vinden je leuk, of niet.

En weet ook dat de meeste mensen veel te druk zijn met zichzelf en hun eigen leven om zich lang druk te maken om jou. Vaak denk jij in jouw hoofd dat iemand iets van jou vindt, maar die ander is al lang weer bezig met zichzelf.  

De makkelijkste manier om dit te leren los laten is om jezelf niet meer druk te maken om anderen. Accepteer iedereen zoals die is. Zodra jij dit doet zal je merken dat het voor jou ook minder belangrijk wordt wat andere mensen van je denken.

Jij maakt je druk om jezelf en jouw leven. Niet meer om het leven en de mening van een ander.

# 9. Kijk naar de dingen die je hebt bereikt

Vaak ben je zo geneigd om te kijken naar wat je nog niet hebt of wat je nog niet kunt. Niet echt bevorderlijk voor je zelfvertrouwen.

Verleg je focus. Focus jezelf op de positieve dingen in je leven. Op de dingen die je bereikt hebt. Op de dingen die je goed kan. Op de dingen die je wel hebt.

Wees hier trots op en dankbaar voor.

# 10. Accepteer complimentjes

Als iemand je een complimentje geeft ben je snel geneigd om dat af te zwakken. Of om te denken dat de ander dat niet meent.

Maar accepteer het compliment en geloof het. Iemand zegt het niet voor niks!

Lees ook: Oplossingen tegen stress – Met deze 21 tips om te ontspannen!

Positieve affirmaties voor meer zelfvertrouwen

Affirmaties zijn een mooi hulpmiddel om je leven te veranderen. Om je brein te trainen andere dingen te denken.

Affirmaties zijn positieve zinnen die je iedere dag tegen jezelf zegt. Je stelt jezelf voor dat jij al die persoon bent vol met zelfvertrouwen.

Door deze positieve dingen tegen jezelf te zeggen en ze te voelen gaat jouw brein anders leren denken. 

Deze positieve affirmaties voor zelfvertrouwen gaan jou verder helpen.

Download ze hier en hang ze op

Zelfvertrouwen opbouwen kost tijd

Zelfvertrouwen ontwikkelen is niet van de één op de andere dag gebeurd. Werken aan je zelfvertrouwen kost tijd.

Maar er tijd in steken is zoveel waard! Het gaat je enorm veel opleveren. Je leven wordt weer een heel stuk leuker en makkelijker. Je zult jezelf veel gelukkiger voelen.

Dus neem vandaag de eerste stap om weer in jezelf te gaan geloven. Begin stapje voor stapje. Neem kleine stapjes tegelijk.

Wees trots op het resultaat dat je behaalt. En wees niet te streng voor jezelf.

Vertrouw op jezelf! Jij kunt het en jij bent het waard.

Cursus voor blijvend zelfvertrouwen + kortingslink

Er is een hele fijne online e cursus voor meer zelfvertrouwen. In de online cursus blijvend zelfvertrouwen leert Frank de Moei, lifestyle coach en positieve psycholoog, je met zijn hulp om echt blijvend zelfvertrouwen op te bouwen.

Twaalf weken lang ontvang je iedere week een les per mail die je informatie en inzichten geeft om je zelfvertrouwen op te bouwen.

Wil je meer weten over deze online cursus? Klik hier voor meer informatie en de kortingslink.


Wat is jouw ultieme tip om je zelfvertrouwen te vergroten?