Er wordt tegenwoordig heel veel gesproken over mindfulness.
Het is een stroming binnen de psychologie die steeds bekender wordt in het Westen.
Mindfulness is leven met aandacht. Het zorgt ervoor dat je je minder gestrest voelt, je lekkerder in je vel zit en je minder aan het piekeren bent.

Mindfulness wat is het?

Mindfulness wat is dat eigenlijk? Hoe kan je mindful leven? Wat is een goede mindfulness uitleg?

Mindfulness is aandachttraining. Je traint je mind zodat je controle krijgt over je gedachten. Je leert weer hoe je in het hier en nu kunt leven. Dat je gedachten niet de hele tijd heen en weer bewegen tussen het verleden en de toekomst. Tussen wat er allemaal gebeurd is en wat er nog gaat komen. Maar dat je met je aandacht bent op de plek waar je nu bent en wat je op dit moment aan het doen bent. Je leert weer leven met aandacht.

Tegenwoordig leven we bijna allemaal in ons hoofd. We zijn constant bezig in onze gedachten. Bezig met dingen die gebeurd zijn of vooral met dingen die in de toekomst zouden kunnen of moeten gebeuren. De to-do lijst in onze gedachten is ellenlang.

Wat is mindfulness

Hoe vaak ben jij met je gedachten ergens anders op het moment dat je bezig bent. Op je werk denk je nog aan wat er thuis allemaal moet gebeuren. Thuis denk je aan het werk en wat je daar moet doen. Als je bezig bent met de kinderen denk je aan de stapel was die er nog ligt of het avondeten dat je moet maken.

Constant ben je met je gedachten ergens anders. Ben je met je hoofd niet bij wat je op dit moment aan het doen bent. Terwijl je lichamelijk in het nu bent. Je lijf is nu ergens aanwezig, maar je gedachten zijn vaak heel ergens anders.

Mindfulness gaat je leren om je gedachtestroom te stoppen. Het gaat je leren weer met aandacht voor het nu te leven. Te leven zonder direct te oordelen over dingen.

Het nu is het enige moment waarop je iets kunt veranderen aan je leven. Je kunt niks meer doen aan de dingen uit je verleden. En wat de toekomst je gaat brengen, dat weet je ook niet. Leef dus weer in het nu en verspil geen onnodige energie aan het verleden of de toekomst. Kom uit je hoofd en leef weer in het moment.

Lees ook meer over mediteren en de 7 wetenschappelijk bewezen voordelen daarvan

Mindfull leven – Wat doet mindfulness met je

Mindfulness heeft vele voordelen en kan je leven op vele manieren veranderen. Vaak voelen wij moeders ons tegenwoordig druk en gestrest. Voelen we ons gehaast. Zijn we met 100 dingen tegelijk bezig. Hebben we niet volledig aandacht voor onze kinderen op de momenten dat het nodig is of dat ze het fijn vinden.

De voordelen van mindfulness zijn:

– Mindfulness werkt stress verlagend

Mindfulness leert je om meer rust in je leven te creëren. De gedachtestroom even stop te zetten. Waardoor je stress vermindert. Het helpt je om je gedachten beter te organiseren. Om beter onderscheid te maken tussen belangrijke gedachten en gedachten die er helemaal niet toe doen. Hierdoor zul je ook minder gaan piekeren. Piekeren gaat vaak over dingen waarvan je bang bent dat ze zullen gebeuren. Het zijn nutteloze gedachten. Gedachten over iets dat heel misschien wel ooit eens zou kunnen gebeuren, maar waarschijnlijk nooit gebeurd. Totaal niet belangrijk. Mindfulness zorgt ervoor dat je deze piekergedachten van je af kunt zetten. Je voelt je veel kalmer en rustiger.

– Mindfulness leidt tot meer concentratie, meer focus en maakt je productiever

Je leert om je te focussen op je belangrijke gedachten. Op die belangrijke dingen actie te ondernemen. Door je hierop te focussen ben je beter geconcentreerd. Je laat je niet afleiden door gedachten die niet of minder belangrijk zijn. Doordat je je niet laat afleiden kun je enorm productief werken en kun je heel veel tijd en energie besparen.

– Je geniet meer van je leven en voelt je daardoor gelukkiger

Mindfulness zorgt ervoor dat je meer in het nu leeft. Dat je leeft met aandacht voor de dingen die nu om je heen zijn en die nu gebeuren. Door dit veel bewuster mee te maken, kun je er ook veel meer van genieten. Je ervaart de dingen bewust. Ziet wat er om je heen gebeurt. Merkt dingen op waarvoor je anders veel te druk bent. Hoort dingen die je anders niet hoort en ruikt dingen die je anders niet ruikt. Maak eens een mindful wandeling buiten. Voel de wind in je haren en op je huid. Hoor de beesten die er zijn. Zie wat er buiten is. Ruik de geuren van de natuur. Geniet van de dingen om je heen. Probeer het eens uit en merk het verschil. Dat is wat mindfulness met je doet. Het leert je kleine dingen te zien. Om uit je hoofd te stappen en te genieten van de dingen die nu om je heen gebeuren.

– Je leert in elke situatie iets goeds te zien en minder te oordelen

Mindfulness laat je leven zonder oordelen. Het is zoals het is. Op dit moment in het nu is er vaak niks aan de hand. Je brein gaat meestal met je aan de haal over wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren. Dus kijk eens naar jouw situatie zoals deze nu echt is. Zie de mooie dingen in je leven. Zie en ervaar dat er niks aan de hand is. Oordeel niet over dingen en niet over anderen. Neem de dingen en mensen zoals ze zijn. Scheelt jou een hele hoop energie.

Mindfulness zal je leven veranderen. Je leert om niet meer gejaagd, vol stress, met 100 dingen tegelijk bezig te zijn en door het leven heen te rennen. Het maakt je rustig en kalm. Zorgt voor meer energie, omdat je je energie niet verspeelt met nutteloze gedachten. En je leert weer te genieten van wat je nu in je leven hebt.

Mindfulness oefeningen

Nu je weet wat mindfulness is en wat het met je doet is het tijd voor een paar oefeningen mindfulness zodat je zelf aan de slag kunt gaan. Zodat je zelf kunt gaan ervaren dat het niet moeilijk is. Niet zweverig is. En wat het je op kan leveren.

Hieronder volgen vijf eenvoudige mindfulness oefeningen voor thuis

  1. Een goede mindfulness oefening is stoppen met multitasken en één ding tegelijk te doen.

    Probeer niet van alles tegelijk te doen, maar doe je taken stuk voor stuk. Vaak denken we dat als we multitasken we veel sneller en effectiever zijn. Maar door één ding tegelijk te doen met je volle aandacht gaat het veel sneller. Je laat je minder afleiden, waardoor je eerder klaar bent. Het is beter voor je brein om zich op één ding tegelijk te concentreren. Je zult je minder gestrest voelen.

     

  2. Een andere goede mindfulness training is om iedere dag een aantal minuten even helemaal niks te doen.

    Ga gewoon zitten en staar doelloos voor je uit. Tegenwoordig hebben we zoveel afleiding. Is er altijd wel een scherm waar je op zit te kijken en ben je de hele tijd bezig. Ga gewoon in stilte zitten. Word je bewust van alle gedachten die door je hoofd razen. Als je gedachten maar door blijven gaan kan het ook heel effectief zijn een ademhalingsoefening mindfulness te doen. Focus op je ademhaling om je gedachten tot rust te brengen. Je brein kan maar met 1 ding tegelijk bezig zijn. Als jij je focust op je ademhaling stoppen de andere gedachten. En iedere keer als je gedachten toch weer onrustig worden ga je weer terug naar je ademhaling.

     

  3. Ga wandelen en de natuur in. 

    Laat je telefoon thuis. Geniet van wat er om je heen is. Hoor de geluiden. Zie dingen die je anders niet ziet. Ruik de geuren om je heen. Vaak zien we niet meer hoe mooi de wereld om ons heen is. Dus maak tijd om hier bewust van te genieten. Sta onderweg even stil en haal een aantal keer diep adem. Voel de frisse lucht je lijf binnen komen. Geniet ervan!

     

  4. Een goede aandachttraining is om de dingen die je doet bewust te doen.

    Begin met het uitkiezen van 1 ding dat je iedere dag bewust wilt doen. Of dat nu is tandenpoetsen, als je iets moet typen of naar de wc gaan. Het maakt niet uit, maar zorg ervoor dat je dat ene ding iedere keer met je volle aandacht doet. Je zult merken dat je het vanzelf op steeds meer dingen kunt gaan toepassen.

     

  5. Communiceer mindful.

    Probeer als je met iemand in gesprek bent dat je je aandacht er volledig bij houdt. Vaak denken je in gesprekken met anderen aan je eigen mening en wat jij graag wilt vertellen. Of ben je zelfs met je gedachten heel ergens anders. Als je je gedachten voelt afdwalen focus je dan even op je ademhaling als de ander aan het praten is. Zo breng je je gedachten weer terug naar het nu. Luister naar wat de ander te vertellen heeft zonder hierover te oordelen. Probeer oprecht te begrijpen wat de ander bedoelt zonder alleen maar te denken dat je dit weet.

Dit zijn een paar gratis mindfulness oefeningen waar je zelf thuis mee aan de slag kunt.

Lees ook alles over Yoga en deze 7 super redenen waarom jij er direct mee zou moeten beginnen

Als mindful mama door het leven gaan

Wellicht denk je nu allemaal heel leuk dat mindful leven, maar hoe lukt dat dan als moeder met kinderen om me heen? Mindfulness met kinderen in huis vergt een extra uitdaging. Er is zoveel te doen en met zoveel dingen rekening te houden dat het lijkt alsof leven in het moment zonder te denken aan wat er allemaal nog moet gebeuren onmogelijk is.

Als moeders lijken we door het leven te rennen. Voelen we ons opgejaagd. Verscheurd tussen de dingen die er van ons gevraagd worden.

Maar juist met kinderen is het heel fijn om in het moment te kunnen leven. Te genieten van de dingen die nu gebeuren. Zonder dat je steeds bezig bent met wat er straks moet gebeuren. Kinderen willen graag oprechte aandacht. Echt gezien worden door hun moeder. Hun verhaal kwijt kunnen aan iemand die naar ze luistert en niet ondertussen met 100 andere dingen bezig is.

Ben jij hooggevoelig en wil je weten hoe mindfulness je daarbij kan helpen? Lees de gastblog van Mariska hierover

Mindfulness voor moeders

Waarom denken wij moeders niet vaker aan onszelf? Zodat we beter in ons vel zitten? Wij bewuster leven en ons relaxter voelen? Vaak voelen we ons schuldig als we tijd voor onszelf nemen. Maar als jij als mama beter in je vel zit, dan heeft iedereen om je heen daar ook profijt van. Je kinderen en partner genieten daar ook van mee. Je hebt meer geduld en bent beter in staat ze oprechte aandacht te geven.

Tijd dus voor jou om aan de slag te gaan met mindfulness. Om als mindful mama door het leven te gaan. Dat betekent niet dat je nooit meer geïrriteerd zult zijn. Jij je nooit meer opgejaagd zult voelen. Of met iets anders bezig bent als je kinderen om je aandacht vragen.

Maar je zult merken dat je leert om je daar steeds eerder bewust van te worden. Dat je steeds beter in staat bent om de gedachtestroom even een halt toe te roepen. Je bewust tijd maakt om even alleen bezig te zijn met je kinderen en wat zij nu willen.

Mindfulness kinderen

Ook bij kinderen begint stress op steeds jongere leeftijd. Kinderen hebben vaak een vol hoofdt en spanning in hun lijf. Er wordt op jonge leeftijd al veel van ze gevraagd. De hele dag moeten ze van alles. Ze zijn eigenlijk nog niet in staat om zich lang te kunnen concentreren. Ze worden er onrustig  van en het maakt ze moe.

Mindfulness voor kinderen is heel fijn. Ze zullen meer aandacht, geduld, concentratie en vriendelijkheid ontwikkelen. Beter leren omgaan met verschillende omstandigheden die ze tegen komen in hun leven.

Dus doe mindfulness met kinderen samen. Een goed mindfulness boek voor kinderen vind je hier op bol.com

Mindfulness cursus – Wat is het nut van een training mindfulness?

Ik heb je al een paar simpele mindfulness oefeningen voor thuis gegeven, maar er zijn nog veel meer dingen die je kunt doen. Een goede mindfulness coach kan je hierbij helpen. Een mindfulness trainer helpt je op weg en begeleid je om uit je hoofd te komen en te leven in het nu. Je kunt er ook voor kiezen om ergens bij jou in de buurt een workshop mindfulness te volgen. Even zoeken op Google naar een cursus mindfulness in jouw woonplaats levert je ongetwijfeld wat op.

Maar waarom zou je een mindfulness cursus moeten volgen als je ook zelf aan de slag kunt gaan? Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste is het moeilijk jezelf iets nieuws aan de leren. Je valt al snel terug in oude gewoontes. Merkt dat het moeizaam gaat om vol te houden en geeft op. Je hebt geen stok achter de deur.

Een training mindfulness kan dan uitkomst bieden. Je krijgt oefeningen om te doen en wordt geholpen. Er is mindfulness trainer die jou verder helpt. Ook op de momenten dat het moeilijk is.

Online mindfulness training

Als moeder is het niet altijd handig om de deur uit te moeten. Gelukkig is er ook een goede online mindfulness training. Je kunt dan zelf thuis met de mindfulness oefeningen online aan de slag gaan. Op het moment dat het jou uit komt. Gewoon in je eigen huis. En toch met de extra uitleg en begeleiding van een mindfulness coach.

Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van een mindfulness app. Bijvoorbeeld de VGZ Mindfulness coach of De Mindfulness app.

Verdiep jezelf er verder in en lees eens een boek over mindfulness. Hoe meer je weet des te makkelijker je het kunt toepassen.

En het kan zomaar zijn dat er vanuit jouw verzekering een mindfulness vergoeding is. In sommige gevallen vanuit de basisverzekering. In andere gevallen door je aanvullende verzekering. Meer daarover lees je hier of bel je zorgverzekering om te informeren.

 

Lukt het jou als mama om te leven in het moment? Of blijft de gedachtestroom constant door gaan?