Wil jij alles leren over mindfulness zodat jij je kinderen echt oprechte aandacht kunt geven zonder afleiding? Dan kan deze training wel eens de oplossing voor je zijn!

Wil jij je kinderen oprechte aandacht geven?
Word jij opgeslokt door jouw gedachten?
Zit jij niet lekker in je vel?
Wil je leven in het nu?
Al eens gehoord van een
mindfulness training?

Wat is Mindfulness

Overal om je heen hoor en zie je het tegenwoordig. Mindfulness! Maar wat is mindfulness eigenlijk?

Mindfulness betekent dat je leeft in het hier en nu. Dat je leeft met volle aandacht.
Herken je het dat je vooral leeft vanuit je hoofd? Vanuit je gedachten over de toekomst? “Straks ga ik boodschappen doen.” “Morgen heb ik een belangrijke deadline.” “Vanmiddag ga ik schoonmaken.” “Vanavond komt die leuke film op tv.” Allemaal gedachten die over de toekomst gaan.

Maar wat nu als je eens stopt met alleen maar denken aan de toekomst. Dat je je gedachten over straks en morgen stopt en je bezig gaat houden met wat je nu aan het doen bent.

Mindfulness leert je bewust worden en genieten van het hier en nu

Je bent aan het wandelen. Je moet straks als je terugkomt het huis schoon maken. Vanmiddag nog boodschappen doen. Vanavond ga je bij een vriendin op bezoek. Morgen is er die deadline waar je ook nog wat voor moet doen. Even puzzelen hoe je je tijd gaat indelen.

Wat veroorzaakt deze manier van denken? Stress. Onbewust (of misschien wel bewust bij jou) veroorzaakt het stress over de dingen die je in de toekomst nog moet doen. Een constante staat van stress leggen we onszelf op.

Lees hier 9 tips die je leren omgaan met stress zodat jij als mama de wereld aan kan

Jaarlijks worden er ongeveer 30.000 mensen afgekeurd vanwege stress of overspannenheid.
10% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft last van burn-out verschijnselen.
60% van de Nederlandse werknemers heeft met stress te maken.
Dit is 15% meer dan elders in de EU
bron: Universiteit van Twente

Toch gaan we door zoals we nu doen. Gaan we naar een arts. Krijgen we iets om de stress te onderdrukken zodat we ons misschien wat beter voelen. En gaan we weer door.
Maar het pakt niet de echte oorzaak aan. Wat als het anders kan?

Mindful leven

Terug naar die wandeling die je aan het maken bent. (Of de auto waar je in zit. Of de fiets waar je op rijdt. Het maakt niet uit.)

Luister naar de wind door de bomen. De vogels die fluiten. Voel de wind die langs je gezicht waait.
Ruik de geur van de bloemen. Van de natuur om je heen. Zie wat er om je heen gebeurd. Echt zien! De worm die over het pad kruipt. De vogel die door de lucht vliegt. De vlieg die op de mouw van je shirt gaat zitten en weer verder vliegt.

Dat is mindfulness leven. Zien, horen, ruiken en voelen wat er nu op dit moment om je heen gebeurd. Niet denken over wat je in de toekomst nog moet doen. Geniet van het nu! Van de dingen waar jij op dit moment mee bezig bent.

mindfulness

Mindful zonder oordelen

Mindfulness is ook leven zonder oordelen. Je neemt alles waar wat er op dit moment om je heen gebeurd. Zonder daar een oordeel aan vast te hangen. Dat is moeilijk, maar ook dit kun je leren.

Steeds meer mindfulness in je leven

Wat mij enorm heeft geholpen is klein beginnen. Kies een vast moment per dag uit waar je je volledig gaat richten op het nu.
Bijvoorbeeld het tandenpoetsen in de ochtend las ik eens als voorbeeld. Vaak denk je tijdens het tandenpoetsen in de ochtend wat je de rest van de dag moet doen of kijkt snel even het nieuws.

Maar ik las om eens te proberen je eens volledig te focussen op het tandenpoetsen. Voel de tandenborstel in je mond. Proef de tandpasta. Voel de haren van je tandenborstel over je tanden heen gaan.

In het begin lukt het je misschien niet om dit gedurende het hele tandenpoetsen vol te houden, maar hoe meer je oefent hoe beter je erin wordt heb ik gemerkt.

Zo kun je steeds meer momenten uit gaan kiezen waarbij je je aandacht volledig in het nu houdt en niet denkt aan andere zaken.

Hoe meer van zulke momenten je kunt creëren in het leven. Hoe fijner en relaxter je leven gaat worden.

Lees hier 6 simpele dingen die jouw stress verminderen

Voordelen van Mindfulness

– Mindfulness zorgt dat je minder last van stress hebt
– Het zorgt voor meer creativiteit
– Voor het nemen van betere beslissingen
– Door mindfulness krijgt je betere focus en concentratie
– Mindfulness zorgt voor betere nachtrust
– Het zorgt ervoor dat je je gelukkiger zult voelen
– Dat je productiever wordt
– Mindfulness leert je genieten van wat er nu om je heen gebeurd

vrouw mindfull koffie drinken

Is mindfulness zweverig?

Misschien ben je bang dat mindfulness niks voor jou is. Omdat het zweverig is. Of alleen voor wijze monniken ver weg in Azië in een tempel.

Maar niks is minder waar. Mindfulness is wetenschappelijk bewezen effectief.
Ook in de reguliere zorgsector en het bedrijfsleven wordt steeds vaker gebruik gemaakt van mindfulness. In talloze studies is inmiddels aangetoond dat het een positief effect heeft op je concentratie, op stressgevoeligheid en op burn-out verschijnselen.

Lees ook de blog mediteren kun je leren

Wat doe je tijdens een mindfulness training?

Tijdens een mindfulness training ga je aandacht oefeningen doen. Oefeningen waarbij je aandacht gericht wordt op je lichaam, je ademhaling, op eten, op je eigen beweging, op je verschillende zintuigen en je eigen gedachtes bekijken.

Mindfulness voor het dagelijks leven

Oké kleine stapjes tegelijk dus. Maar het is moeilijk om zelf die verandering in gang te zetten. Er iedere dag bewust mee bezig te zijn en een beetje beter in te worden.

Wat je kunt doen als tip is iets kleins in je broekzak stoppen. Iedere keer dat je het in je broekzak voelt word je er weer even aan herinnert dat je bewuster door het leven wil gaan. Je aandacht op het nu wilt richten.

Rolf van Baalen, Yoga en Mindfulness docent bij happy with Yoga heeft al zijn kennis gebundeld in een praktische No-nonsense online mindfulness training.

Het is een ideale cursus voor als je thuis graag aan de slag wil met mindfulness voor een minder stressvol en minder chaotisch leven.

Je ontvangt 8 weken lang iedere dag een e-mail met uitleg en mindfulness oefeningen. Je bent dagelijks maximaal 30 minuten bezig met de oefeningen.

Elke week wordt er een ander aspect van mindfulness behandelt.
De e-mails bestaan uit geschreven mails, audiobestanden en videobestanden.

Bonusmodule: Mindfulness op het werk.

Wil jij deze online mindfulness training gaan volgen?
Gebruik dan onderstaande kortingslink. Dan betaal je niet €87, maar €37 en ontvang je de bonusmodule!

 

Wil jij alles leren over mindfulness zodat jij je kinderen echt oprechte aandacht kunt geven zonder afleiding? Dan kan deze training wel eens de oplossing voor je zijn! Al meer dan 1500 vrouwen gingen je voor