Zoekwoordonderzoek ongetwijfeld heb je erover gehoord.
Het klinkt super lastig wanneer je niet weet hoe je het doet en waar je begint.
Dit artikel helpt je om in 5 simpele stappen gratis zoekwoordonderzoek te doen.
En je leert seo proof artikelen schrijven in 10 stappen
Leestijd: ca 15 minuten
Geschreven: 02-06-2021
Waarom zou je meer moeten weten over SEO en zoekwoordonderzoek? Dat is toch hartstikke lastig en ingewikkeld…
Zo dacht ik er een paar jaar terug over. Als ik over SEO nadacht en las, dan leek het wel abracadabra voor me.
De meeste bezoekers op mijn website kwamen binnen via Pinterest en weinig via Google zelf.
Totdat een vriendin van me, die heel veel over SEO weet, me ging helpen en meer begon uit te leggen over SEO en zoekwoordonderzoek doen.
Want laten we eerlijk zijn: iedereen wil toch graag gevonden worden via Google. Gratis verkeer naar je website van bezoekers die echt gezocht hebben naar het onderwerp waarover jij geschreven hebt. Bezoekers die serieus geïnteresseerd zijn, anders zoek je niet via Google.
Ik heb er veel over geleerd en ben er mee aan de slag gegaan. Nu komen bij mij de meeste bezoekers op mijn site binnen via Google.
In dit SEO zoekwoord onderzoek stappenplan wil ik je graag meer leren over SEO en het doen van een goed zoekwoorden onderzoek. Het valt mij steeds weer op dat er veel ondernemers zijn die daar nog kansen laten liggen.
Tijd om daar mee aan de slag te gaan! Want het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Als je weet wat je moet doen. Daarmee ga ik je helpen.
In het eerste gedeelte van dit artikel leer je meer over het doen van goed zoekwoordonderzoek en welke tool ik daarvoor gebruik.
In het tweede gedeelte leer ik je hoe je deze zoekwoorden op een goede manier verwerkt in je blog.
Na dit artikel weet je:
- Wat SEO is
- Hoe je in 5 simpele stappen gratis zoekwoordonderzoek doet
- Wat een goede betaalbare zoekwoordenonderzoek tool is en waarom je daarvoor kiest
- Hoe je in 10 stappen je artikel SEO Proof maakt
Heb je nu geen tijd om het hele artikel te lezen? Bookmark hem dan voor een later moment of lees alleen de onderdelen die je interessant vindt.
Wat is SEO?
Voordat we aan de slag gaan wil ik je eerst wat algemene informatie geven. Want wat is SEO nu precies?
SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie.
Een goeddoordachte SEO strategie maakt het verschil tussen gevonden worden via Google of verdwijnen naar een plek waar niemand ooit kijkt. Want niemand kijkt ooit verder dan de eerste pagina op Google.
Google wijzigt geregeld dingen in haar algoritme, maar altijd is het doel van Google om degene die via Google zoekt de best mogelijke informatie te laten zien. Zoekwoord onderzoek blijft altijd de basis van je SEO strategie.
Als jij weet waar mensen op zoeken, dan zorg je ervoor dat je voor die mensen de meest waardevolle informatie gaat schrijven.
Want daar is Google dol op: Waardevolle informatie voor de lezer.
Dat is waar het ook altijd om gaat: Hoe lever ik zoveel mogelijk waarde. Hoe maak ik het makkelijk leesbaar voor mijn bezoekers.
Die waardevolle informatie die jij schrijft optimaliseer je voor Google. Zodat mensen ook daadwerkelijk bij jouw waardevolle content terecht komen.
Want het is toch super zonde als je iets waardevols schrijft waar mensen helemaal niet op zitten te wachten. Over dingen waar zij niet naar zoeken.
Als je een goed artikel schrijft en niemand komt hem lezen, omdat je niet de goede woorden gebruikt hebt of ze niet op een goede manier verwerkt hebt.
Je wil met jouw content ranken in Google. Daarom is zoekwoorden onderzoek zo belangrijk. Je zou dit kunnen uitbesteden, maar het is makkelijker dan je denkt om zelf te doen.
Zelf zoekwoord onderzoek doen en zelf je teksten schrijven, zodat je zeker weet dat het de meest waardevolle content is die er bestaat.
Zoekwoorden onderzoek gratis doen in 5 simpele stappen
Goed zoekwoordonderzoek, hoe doe je dat nou? In dit hoofdstuk ga ik je uitleggen hoe je zoekwoorden onderzoek gratis doet. Want je hebt geen dure tools nodig om zoekwoord onderzoek te doen. Ik ga je ook laten zien welke betaalde zoekwoordenonderzoek tool ik hiervoor gebruik en waarom.
Gebruik de 5 simpele stappen om zelf gratis zoekwoordonderzoek te doen:
- Begin met brainstormen
- Gebruik Google
- Long-tail zoekwoorden achterhalen
- Zoekvolume achterhalen
- Hoofd zoekwoord bepalen
Hieronder lees je meer over iedere stap.
Stap 1 Begin met brainstormen
De eerste stap in je zoekwoordonderzoek is beginnen met brainstormen. Begin met brainstormen over zoekwoorden waarvan je denkt dat je doelgroep ze zal gebruiken om informatie te vinden.
Maak een lijst van zoveel mogelijk woorden die betrekking hebben op het onderwerp waarover je wil schrijven.
Kijk ook bij je concurrenten waar ze over schrijven en wat ze schrijven. Hier haal je inspiratie uit. Maak een overzicht in Google Drive of Excel die je later verder aanvult.
Bedenk ook synoniemen voor je zoekwoord die je kunt gebruiken.
Stap 2 Gebruik Google
Het is prima mogelijk om je zoekwoord onderzoek gratis te doen zonder betaalde tool.
Google zelf is een prima tool waarin je vindt waarop mensen zoeken.
Als je in de zoekbalk van Google jouw zoekwoord intypt krijg je een dropdown menu te zien met relevante zoekwoorden.
Dit zijn zoektermen waar mensen vaak op zoeken. Deze suggesties van Google worden gedaan op basis van trends. Doe hier je voordeel mee en haal er inspiratie uit.
Daarnaast biedt Google zelf je nog meer ideeën. Door onderaan naar Google te scrollen vind je gerelateerde zoekopdrachten.
De zoekwoorden die je hier vindt zijn in de ogen van Google gerelateerd aan de opdracht die je hebt ingegeven
Alle suggesties die je gevonden hebt voeg je toe aan het overzicht dat je hebt gemaakt bij stap 1 tijdens het brainstormen.
De lijst die je nu hebt bestaat veelal uit short-tail zoekwoorden. Zoekwoorden die bestaan uit één, twee of max 3 zoekwoorden. Google geeft weinig tot geen informatie over long-tail zoekwoorden. Zoektermen die uit 4 of meer woorden bestaan.
Hier op de website van IMU zie je een afbeelding van de verdeling tussen short-tail en long-tail zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden zijn heel interessant. Het zijn de termen waarmee jij je onderscheidt van je concurrenten en je haalt hiermee gerichter koopgerichte lezers naar je website.
Stap 3 Long-tail zoekwoorden achterhalen
Over long-tail zoekwoorden bestaan veel misverstanden. Lange tijd heb ik net als veel mensen gedacht dat het bij long-tail zoekwoorden gaat om het aantal woorden in je zoekterm. Maar daar blijkt het helemaal niet mee te maken te hebben! Gelukkig werd ik daar onlangs op gewezen door Nathan van Optimusonline.nl en leerde ik hoe het echt zit met long-tail keywords en dat ik dat helemaal niet slecht doe.
Wat zijn long-tail zoekwoorden?
Wat zijn long-tail zoekwoorden dan wel als het niet te maken heft met het aantal woorden? Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden met een (relatief) laag zoekvolume.
Bijvoorbeeld de zoekterm affiliate mareting heeft een zoekvolume van 12100 en een score van 60
Affiliate marketing website heeft een zoekvolume van 320 en een score van 15
Wat je met long-tail zoekwoorden doet is meerdere zoektermen zoeken met een laag zoekvolume en die een lage score hebben. Op deze verschillende zoekwoorden ga je proberen te ranken zodat je uiteindelijk veel relevatnte bezoekers trekt die echt op zoek zijn naar info over het onderwerp waar jij over schrijft en niet naar een heel brede algemene zoekterm.
Hoe je long-tail zoekwoorden vind? Lees verder bij stap 4 welke tools je daarvoor gebruikt.
Stap 4 Zoekwoorden analyse
Bij de zoekwoorden analyse ga je de zoekvolumes van je zoekwoorden achterhalen
Een handige (deels) gratis tool om je zoekvolume te achterhalen is Ubersuggest. In Ubersuggest geef je je zoekwoord in om het zoekvolume te achterhalen.
Daarnaast geeft Ubersuggest je ook van relevante zoekwoorden het zoekvolume.
Ubersuggest is deels gratis. De eerste zoekresultaten kun je gratis inzien. Wil je verder kijken dan moet je een betaald account aan te maken.
Het zoekvolume zet je achter je zoekwoorden in het overzicht dat je gemaakt hebt.
Bij mij ziet dat er zo uit
Stap 5 Bepaal je hoofd zoekwoord
Bepaal nu het hoofd zoekwoord waar je over gaat schrijven. Dat doe je door te duiken in de lijst met zoekwoorden die je gemaakt hebt. Kijk naar de zoekwoorden die je hebt opgeschreven, naar hun zoekvolume en naar de concurrentie.
Het mooiste is als er een zoekwoord tussen staat met een hoog zoekvolume en lage concurrentie. Dat zijn de pareltjes waarop je hoopt. Dit is jouw hoofd zoekwoord.
Zorg er wel voor dat het een koopgericht zoekwoord is dat je neemt als hoofd zoekwoord. Neem geen algemene oriënterende zoekwoorden. Je wil graag commissies verdienen.
Dan ben je op zoek naar bezoekers die willen kopen. Bijvoorbeeld door het schrijven van een review over vergelijkingsartikel. Neem een zoekwoord dat daarbij past of gebruik de naam van het product of de cursus dat je promoot.
Bepaal daarnaast ook welke paar andere zoekwoorden en synoniemen er nog meer bij passen die je makkelijk in de tekst en tussenkopjes verwerkt. Deze zoekwoorden verwerk je ook in je teksten.
Gratis seo tools op een rijtje
- Dropdown menu Google
- Gerelateerde zoekwoorden Google
- Yoast Suggest
- Ubersuggest
Dan is het nu tijd om aan de slag te gaan met content schrijven.
De meest waardevolle content die je kunt maken over het onderwerp of het product waar je over wil schrijven.
Super belangrijke seo tip om nooit te vergeten!
Vergeet nooit dat je jouw content schrijft voor je lezers en niet om zo goed mogelijk te ranken in Google en zoveel mogelijk zoekwoorden op een verkeerde manier in te proppen.
Google waardeert de meest waardevolle content. De content die de meeste informatie geeft aan je doelgroep en die makkelijk leesbaar is.
Zorg hier voor.
Je schrijft prima de meest waardevolle en goed leesbare content voor je doelgroep en verwerkt hierin op een natuurlijke manier zoveel mogelijk zoekwoorden.
Zoekwoorden onderzoek gratis versus betaalde seo software
Zoals je hebt gelezen in het stappenplan wat ik op de voorgaande pagina’s beschreven heb ik het heel goed mogelijk om gratis zoekwoorden onderzoek te doen met verschillende tools.
Toch maak ik zelf gebruik van betaalde seo software om mijn zoekwoordonderzoek te doen. Dat heeft een paar redenen waar ik je graag wat meer over vertel.
Tijd of geld?
Het 5 stappenplan is een hartstikke handig en gratis plan. Maar als je er mee aan de slag gaat merk je dat het best wat tijd kost om het op deze manier te doen. Eerst brainstormen, dan in Google kijken, dan Yoast Suggest en Answer the Public gebruiken en daarna nog Ubersuggest.
Je kunt het niet allebei hebben….
En snel en gratis. Het kost je of tijd of geld. Aan jou de keuze wat jij liever wil.
Nog een nadeel aan gratis zoekwoorden onderzoek
Ubersuggest is een hartstikke leuke deels gratis tool, maar heeft ook zijn beperkingen.
Ubersuggest haalt zijn data uit de Zoekwoordplanner van Google. Dat heeft een heleboel nadelen die je in dit super uitgebreide artikel van Optimus Online leest
Even een super korte samenvatting met de belangrijkste punten:
– Het zoekvolume is geen exact zoekvolume
– Het zoekvolume is in containers gezet. Hoe hoger het volume hoe groter de afwijking
– Meervoud en enkelvoud worden op één grote hoop gegooid.
Daarnaast is Ubersuggest deels gratis. Je krijgt een beperkt aantal resultaten te zien. Wil je meer zien, dan moet je betalen.
KeySearch – betaalbare seo software
Toen ik samen met een vriendin aan de slag ging ben ik in aanraking gekomen met KeySearch: Een betaalde zoekwoorden tool.
Deze tool gebruik ik nog steeds. Hij is super makkelijk in gebruik en zoekwoordonderzoek gaat er een stuk sneller door.
Wat ik doe is kort brainstormen over een zoekwoord. Deze geef ik in KeySearch
Dan krijg je dit te zien
Je ziet aan de linkerkant bovenaan gelijk de zoektrends van de afgelopen 12 maanden. Daaronder zie je een concurrentie analyse.
Aan de rechterkant zie je zoekwoorden, hun volume en check je de score, oftewel moeilijkheidsgraad.
Scrol je verder naar beneden dan zie je nog zoekmachine suggesties, de gerelateerde zoekwoorden die je ook onderaan in Google vindt.
Dit alles in één keer in één tool!
Je kunt de tabel met zoekwoorden en hun volumes enz. exporteren naar Excel. Ik doe dat niet, want je exporteert daarmee alles.
Ik maak zelf in Google Drive een spreadsheet aan met relevante zoekwoorden, hun volumes en de scores.
Het werkt veel makkelijker en sneller om alles in 1 tool te vinden in plaats van op verschillende plekken.
Daarnaast heeft KeySearch nog veel meer functionaliteiten.
Je gebruikt KeySearch ook voor zoekwoordonderzoek voor YouTube. Dan krijg je de zoekvolumes van YouTube te zien. Handig als je ook video’s maakt en YouTube als kanaal inzet.
Je hebt ook een BackLink checker waar je alle backlinks naar je website vindt.
En een andere handige tool vind ik de Rank Tracking. Waarbij je de resultaten van je website bijhoudt.
Je ziet of je SEO werk resultaat oplevert. Je ziet of je voor ingegeven zoekwoorden beter presteert en hoger in Google komt. Of dat je qua plekken gezakt bent.
Voor mij is het besparen van tijd een reden om KeySearch te gebruiken. Deze tool is helemaal niet duur. Je betaalt $17 per maand of $169 per jaar.
Als je KeySearch gebruikt heb je genoeg aan het Starter plan. Dan kun je al 200 zoekwoordonderzoeken per dag doen.
Aan jou de keuze voor gratis zoekwoordonderzoek met het 6 stappenplan of kiezen voor een betaalde tool waarmee je tijd bespaart doordat je alle relevante informatie binnen 1 tool vindt.
Maak je artikel SEO proof in 10 stappen
In dit laatste hoofdstuk gaan we het hebben over hoe je jouw zoekwoorden verwerkt in je artikel om er goed op gevonden te worden.
Bij zoekwoord optimalisatie geldt:
Hoe verder naar voren het zoekwoord staat, des te meer waarde het van Google krijgt.
In 10 stappen gaan we aan de slag met het SEO proof maken van je artikel. Om dat te doen raad ik je de Yoast SEO plug-in aan als je WordPress gebruikt. Deze plug-in helpt je bij het checken van je SEO en leesbaarheid van je artikelen.
Stap 1 H1 titel
Je artikel krijgt altijd een titel. Verwerk in deze titel jouw zoekwoord duidelijk.
Stap 2 URL
WordPress neemt altijd de URL over van je titel. Pas deze URL aan naar een zoekmachine vriendelijke URL met je zoekwoord erin. In de Yoast SEO plug-in zie je de URL staan als Slug
Stap 3 Uitgelichte afbeelding
Stel een uitgelichte afbeelding in voor je artikel en geef deze ook jouw zoekwoord mee in de alt tekst. Verder op ga ik je laten zien hoe dat werkt.
De uitgelichte afbeelding komt bovenaan je artikel te staan.
Stap 4 SEO Titel
De SEO titel is de titel die in Google bij jouw zoekresultaat komt. Deze kan anders zijn dan je H1 titel. Verwerk je zoekwoord ook weer duidelijk in deze titel.
Zorg dat je SEO titel de juiste lengte heeft. Niet te lang en niet te kort. Het groene balkje van de Yoast SEO plug-in helpt je.
Stap 5 De Meta Omschrijving
Pas de Meta-Omschrijving aan en zet hierin ook jouw hoofd zoekwoord. Zorg dat deze omschrijving niet te lang en niet te kort is. Dat je hierbij een groen balkje hebt.
Stap 6 Eerste alinea
Zoals je eerder al hebt gelezen: Hoe verder naar voren het zoekwoord staat, des te meer waarde het krijgt van Google. Zorg dat je zoekwoord zeker voorkomt in de eerste alinea van je artikel. Het liefst als dat kan als allereerste woord.
Stap 7 Tussenkopjes (H2 en H3)
Tussenkoppen zorgen ervoor dat je tekst goed leesbaar is. Ze zijn in de ogen van Google meer bepalend dan de rest van de content. Zorg dat je jouw zoekwoorden gebruikt in H2 en H3 tussenkopjes. Niet alleen je hoofd zoekwoord verwerk je hierin, ook je andere zoekwoorden.
Stap 8 Afbeeldingen
Verwerk afbeeldingen in je artikelen. Je hersenen verwerken afbeeldingen veel sneller dan tekst.
Door afbeeldingen te verwerken in je artikelen onthouden mensen het beter. Handig voor je lezers, maar ook Google waardeert dit. Je kunt bij afbeeldingen op 3 plekken je zoekwoord kwijt. In de bestandsnaam, in de titel en de alt-tag. Pas voordat je een afbeelding uploadt altijd de bestandsnaam aan naar een goede beschrijvende bestandsnaam met je zoekwoord.
Daarnaast zet je je zoekwoord in de alt-tekst. De alt-tekst laat zowel Google als gebruikers met een visuele beperking weten waarover de afbeelding gaat.
Zowel de titel als de alt-tekst als de titel komen in de broncode van je pagina.
Stap 9 Video
Naast afbeeldingen ziet Google video’s ook als waardevol. Zeker YouTube video’s, omdat YouTube een onderdeel van Google is en na Google de grootste zoekmachine is. Kijk altijd of er een passende YouTube video bij je artikel is.
Daarnaast houdt een video je bezoeker ook langer op je pagina, wat ook weer goed is voor je SEO en een signaal afgeeft aan Google.
Stap 10 Interne links
Interne links hebben een groot effect op je positie in Google. Een interne link is een aanbeveling voor het artikel dat bij deze link hoort. Daarnaast is het ook handig om je lezers door te leiden naar extra informatie.
Door je zoekwoorden te verwerken in je interne links of knoppen ga je ook beter ranken op dat zoekwoord.
Naast interne links binnen je website maak je met een inhoudsopgave ook nog interne links binnen je artikel. Met een inhoudsopgave maak je de structuur van je artikel duidelijk voor zowel je lezers als voor Google. Prettig voor je lezers en goed voor je SEO waarde. Win-win dus.
Extra seo proof tips
Ik heb het al eerder geschreven, maar ga er nogmaals over beginnen omdat het super belangrijk is.
Het SEO proof maken van je artikel is hartstikke goed om hoger in Google te komen. Door alle stappen uit de handleiding te volgen om het juiste zoekwoord te vinden. En daarna de stappen te volgen om deze in je artikel te verwerken. Dat gaat je helpen om sneller hoger in Google te komen.
Pas wel op voor keywordstuffing, oftewel zoekwoord spammen. Het over-optimaliseren van je artikel. Dat straft Google juist af.
Prop je tekst niet vol met je zoekwoord. Blijf zelf logisch nadenken. Daarom zijn relevante zoekwoorden en synoniemen ook zo belangrijk om te verwerken. Zodat je niet gaat spammen met je hoofd zoekwoord.
Onthoud ALTIJD dat je je tekst schrijft voor je lezers en niet voor de zoekmachine. Als je dat in je hoofd houdt en logisch blijft nadenken, dan is dat altijd goed voor de waarde van je content en je SEO.
Daarnaast wil ik je nog een andere tips geven en dat is het krijgen van Backlinks. Backlinks zijn links van andere websites naar jou. Google vindt aanbevelingen naar je pagina heel belangrijk.
Kijk eens of je een artikel kunt schrijven voor een website die aansluit op jouw website met hierin een link naar jouw eigen website of naar een bepaald artikel op je website. Om zo aan backlinks te komen.
Conclusie zoekwoordonderzoek
Ik hoop dat deze handleiding je gaat helpen om stapsgewijs aan de slag te gaan met SEO en zoekwoord onderzoek.
Zodat je beter en sneller gevonden wordt in Google. Je hoger gaat komen in de resultaten.
Met dit artikel wil ik je helpen de juiste zoekwoorden te vinden en je artikelen SEO proof te maken.
Ik heb je in deze handleiding laten zien hoe je zoekwoorden onderzoek gratis doet. En hoe ik het aanpak met de betaalbare zoekwoordenonderzoek tool KeySearch.
